Wednesday, September 1, 2010

REDHOLAH DENGAN KEHIDUPAN INI




Salam Ramadhan kareem 1431H. Lama rasanya tidak menulis. Sejak selepas tamat belajar dan mula menempuh perjalanan panjang kearah pembangunan diri yang lebih matang dan dewasa, aku mula bertanya kepada diri. Kemana harus aku arahkan dayungan sampan kehidupanku? Kuatkah aku menempuh badai lautan dunia ini? Arghh,,aku mula merungsing tidak tentu hala.


Namun itu cuma seketika. Kenapa aku harus merisau tentang masa depan yang kita tidak pernah akan tahu gaya mana jadinya. Yang aku tahu, kita harus berusaha menjadikan hari ini yang terbaik dan berusaha menjadikan hari-hari depan juga terbaik lagi terindah. Kemudiannya, bertawakal kepada Allah agar apa yang diusahakan itu diberkati-Nya kerana Dialah pemilik segala kehidupan ciptaanNya.


Kekadang yang berlaku tidak sama seperti yang dirancang. Tetapi itu lebih baik daripada kita tidak merancang langsung tetapi mengharap yang terbaik. Betul tak??? Kecewa dengan perancangan tidak menjadi itu sekejap sahaja. Selepas difikir-fikir, sungguh tidak patut kita berkeadaan demikian. Seolah-olah mempersoalkan taqdir Tuhan yang Maha Mengetahui segala sesuatu. Astaghfirullahal’azim lancar bibir ini mengucapnya lantaran keterlanjuran fikiran yang tidak baik.


Mungkin kita belum layak untuk mendapat segala yang dihajati kerna mungkin membawa keburukan kepada kita seperti meninggi diri, kikir dan sebagainya yang tidak baik. Mungkin juga kehidupan ini yang terbaik untuk bekalan kita di masa-masa depan. Bukankah indah jika difikirkan sedemikian rupa? Hati tenang lantaran kepercayaan yang utuh kepada aturanNya yang senantiasa terbaik untuk para hambaNya. “Redholah atas pilihan Allah”, judul subtopik dalam buku Jangan Bersedih: Jadilah Wanita Paling Bahagia sudah cukup memberikan suntikan semangat untuk mendepani hari-hari depan yang penuh misteri.


“Jangan sekali-kali engkau berburuk sangka terhadap Tuhanmu, kerana sesungguhnya Allah lebih utama untuk disyukuri (kurniaNya)”. Aku insaf. Lapang sungguh hati ini. Alhamdulillah, setinggi-tinggi syukur kepadaNya kepada semua perasaan ini.


Nota Mimosa:


Walaupun apa yang kita hajati tidak dapat seperti yang diinginkan, jangan dilupa pula nikmat-nikmatNya yang lain. Bila diri rasa berTuhan, insyaAllah segala rasa gundah-gulana, resah gelisah tidak tentu hala itu akan hilang lenyap. Yang ada keyakinan bahawa semua kehidupan kita telah diatur oleh-Nya. Apa yang penting, D.U.I.T. (doa, usaha, ikhtiar dan tawakal ‘ala Allah). Wallahu’alam.


“Jangan tujukan pandangan anda ke sudut-sudut yang buruk dari kehidupan ini, tetapi tujukanlah kepada sudut-sudut yang indah.”


0 comments: