Friday, March 30, 2018

Cinta Ternoda dek Hawa Nafsu

Ketika mencapai usia remaja iaitu antara 10-19 tahun sepertimana definisi World Health Organization (WHO), maka adik-adik gadis akan mengalami perubahan secara fizikal dan seksualiti terutama selepas terjadinya haid pertama. 



Perubahan fizikal yang lebih kewanitaan dan dorongan seksual dan emosi untuk mencintai menjadikan ramai di kalangan adik-adik gadis mahukan pengalaman bercinta dan berkasih-sayang dengan berlainan jantina. 

Ketika ini, jika silap pergaulan, maka adik-adik gadis boleh terbabas ke lembah hina. Kajian mendapati faktor rakan sebaya banyak mempengaruhi seseorang dalam pembentukan watak dan perilaku. 


Fenomena ‘coupling’ dan ‘dating’ menjadikan cinta sebagai tiket untuk melakukan semua perbuatan yang menyatakan rasa kasih kepada pasangan cintanya. Seakan-akan menjadi perlumbaan para gadis untuk membuktikan cinta pada si teman lelaki. 

Ada yang sampai hati menyerahkan dara sebagai bukti cinta kepada pasangan yang tidak lagi menjadi halal baginya. Pada mereka, dengan cara itu, si lelaki akan lebih terikat dan tidak akan meninggalkannya. Sungguh naif persepsi adik-adik gadis kita hari ini. 


Dorongan seksual merupakan salah satu fitrah yang dialami oleh semua manusia yang sihat. Tetapi ramai gadis moden kini tidak malu merealisasikan dorongan seksual dengan teman lelakinya. Menurut Kinsey et al. (1965), perilaku-perilaku seksual seseorang adalah meliputi empat tahap iaitu:- 

a) Bersentuhan (touching), mulai dari berpegangan tangan hingga berpelukan.
b) Berciuman (kissing), mulai dari ciuman singkat hingga berciuman bibir dengan mempermainkan lidah.
c) Bercumbuan (petting), iaitu menyentuh bahagian sensitif dan mendorong kepada keghairahan seksual dan
d) Berhubungan kelamin. 

(Dipetik daripada Sunanti Zalbawi Soejoeti, Perilaku Seks di Kalangan Remaja dan Permasalahannya yang dimuatkan dalam Jurnal Penerbitan Media Penelitian dan Pengembangan Kesehatan, Mac 2011.)


Ada juga fenomena terbaru, adik-adik gadis moden tidak segan berkongsi foto berpelukan hingga sedang bercumbuan bersama kekasih hati di laman-laman sosial yang dimiliki. Ada yang merakam untuk simpanan peribadi. 

Namun apabila perpisahan terjadi, segala foto dan rakaman disebarkan oleh bekas teman lelaki ataupun sebagai ugutan kepada adik-adik. Tinggallah adik-adik ini gadis menjadi buah mulut, dipandang hina dan maruah dipermainkan oleh teman-teman lelaki yang mengajak untuk adakan hubungan seksual kerana mereka beranggapan adik-adik pasti kesunyian selepas putus cinta. 


Penulis masih lagi ingat kisah seorang gadis ketika belajar dahulu apabila gambarnya yang separuh bogel tersebar di kalangan para pelajar. Menurut cerita, gambar tersebut disebarkan oleh bekas teman lelaki untuk memalukan dirinya. Gadis tersebut akhirnya berhenti belajar kerana tekanan dan malu setelah diaibkan sebegitu rupa. 


Mungkin, jikalau masa dapat diundur, si gadis tidak sesekali berkongsi gambar peribadi kepada teman lelaki walaupun sedang hangat bercinta. Tapi, masa tidak dapat diputar kembali. Itulah realiti yang perlu si gadis hadapi. 


Dalam sebuah kajian yang dijalankan oleh beberapa pensyarah UKM di Asrama Bahagia Kampung Pandan pula mendapati tujuh daripada lapan remaja perempuan melakukan hubungan seksual bersama teman lelaki atas nama cinta dengan harapan cinta yang dijalin berkekalan selamanya. Lima daripada lapan remaja tersebut merasa seronok saat dicium dan dibelai oleh teman lelaki sebelum terjadinya hubungan seks kelamin. Pengalaman seronok melakukan seks itu menyebabkan mereka terus gian melakukannya. 


Ironinya, kesemua remaja perempuan dalam kajian menyatakan mereka tahu perbuatan yang dibuat itu merupakan dosa besar tetapi tidak berdaya melawan pujukan hawa nafsu yang menggunung. Secara amnya, dapatan kajian UKM itu mendapati bahawa nafsu yang tidak terkawal telah mendorong keinginan melakukan hubungan seksual tanpa batasan. Keinginan seksual yang tinggi menyebabkan mereka mengabaikan asas-asas pendidikan agama dan moral yang telah diterima. 


Menurut Sternberg dan Barnes (1988) dalam teori psikologi cinta, keberahian adalah komponen motivasi dan rangsangan dalam hubungan. Perhubungan seksual pula melibatkan keinginan romantik, tarikan berahi dan hubungan kelamin. Cinta remaja biasanya akan berakhir di peringkat pertama dan kedua iaitu berahi dan berhubungan intim. 

Menurutnya lagi, remaja tidak boleh mencapai ke peringkat ketiga iaitu mengambil tanggungjawab dalam menjaga hubungan kerana belum mampu untuk menjalankan komitmen penjagaan terhadap orang lain. Disini, kita dapat simpulkan sikap remaja yang hanya menginginkan keseronokan dan tidak matang membuatkan mereka buta dalam menilai mana yang baik dan buruk bagi diri mereka.


Persoalan cinta yang suci akhirnya ternoda dek hawa nafsu yang meluap-luap dan rasa seronok tanpa mengambil sikap bertanggungjawab. Pasangan yang hangat bercinta pasti mengaitkan cinta dengan rela berkorban segalanya untuk kekasih hatinya. 

Teman lelaki rela mengeluarkan wang poket untuk menjinakkan teman wanitanya, manakala si gadis seringkali diminta untuk menyerahkan mahkota diri paling berharga untuk membuktikan cintanya. Nafsu berahi yang membuak menjadikan pasangan bercinta alpa terhadap dosa pahala. Yang penting, keinginan seksual dilempiaskan walaupun dengan cara yang ternyata hina di sisi agama. 


Bersambung.....

0 comments: