Monday, September 10, 2018

Kerana Wang, Rela Jual Diri....

Sumber imej: pinterest.com

Kita pernah digemparkan oleh sebuah video tular seorang gadis di Beijing, China menjual ‘dara’ demi meraih wang untuk membeli sebuah iPhone8. Mereka memuat naik iklan di laman sosial menyatakan kesanggupan menggadaikan kesucian diri demi mendapatkan gajet pintar tersebut.

"Belikan iPhone 8 untuk saya dan awak boleh 'bermain' dengan saya selama tiga hari tanpa menggunakan kondom" dan "Belikan iPhone X untuk saya dan awak boleh bermalam dengan saya selama tiga hari." Ia merupakan iklan yang dibuat oleh gadis remaja disana.

Di Barat, terdapat laman web khusus untuk para gadis menjual dara mereka secara atas talian iaitu Cinderella Escort. Seorang gadis Australia, Kim nekad melelong keperawanannya bermula dengan RM500 ribu hanya untuk membeli sebuah kereta dan menanggung kos pengajiannya. Sebelum itu, Aleexandra dari Romania, gadis berusia 18 tahun mengumumkan untuk menjual daranya secara langsung dengan harga RM4.7 juta dalam rancangan This Morning, London untuk membeli sebuah rumah buat ibu bapanya. Begitu juga, Jasmin Gadis Britain, 26 tahun berjaya menjual daranya kepada seorang aktor Hollywood dengan harga RM 1.9 juta. Ketiga-tiga gadis ini berpendirian bahawa lebih baik menjual ‘dara’ dan mendapat pulangan lumayan berbanding memberikan percuma kepada lelaki yang boleh putus dan meninggalkan mereka.


Di Malaysia, kes-kes sebegini agak sensitif dibicarakan. Walaupun ada, namun ia tidak pernah diperbesarkan atau dilaporkan di media massa. Disebut-sebut juga trend terkini gadis remaja menjual diri untuk mendapatkan kemewahan berbentuk wang atau apa sahaja barangan yang diinginkan dengan kadar segera seperti topup, telefon pintar, kereta dan lain-lain. Desakan dengan gaya bermewah menjadikan segelintir para gadis lupa diri sehingga sanggup menjadi ‘perempuan simpanan’ kepada lelaki berduit di panggil ‘sugar daddy’. Apa sahaja kehendak yang diinginkan oleh si gadis pasti dilayani tetapi syaratnya ialah melayani nafsu lelaki yang telah ‘membeli’ dara si gadis.


Istilah-istilah lain seperti anak ayam, kupu-kupu malam dan pelbagai lagi gelaran diberikan bagi menjelaskan kelompok gadis-gadis yang merelakan dirinya ditebuk tupai kerana wang. Trend gadis jual diri ini berlaku dimana-mana samada di kawasan pedalaman, mahupun di bandar termasuklah FELDA.

Gadis yang masih dibangku sekolah lain pula ceritanya. Pernah kita dikejutkan dengan trend gadis sekolah yang menjual tubuh badannya mengikut pakej. Jika lihat tubuh tanpa pakaian harga sekian, jika pegang payudara harga sekian, jika pegang kemaluan lain pula harganya, jika mahukan lebih, tinggi lagi bayarannya. Ada yang mendapat gelaran gadis RM30. Malah ada gadis sekolah yang hanya jual diri untuk sebiji burger! Menakutkan bukan? Betapa murahnya gadis-gadis ini letakkan harga diri mereka. 


Pengalaman lalu sepanjang penulis berkhidmat sebagai sukarelawan di sebuah Pusat Perlindungan Wanita Islam Shah Alam menempatkan remaja terlanjur memberikan keinsafan yang tidak terungkap. Betapa rapuh jati diri adik-adik gadis kerana dengan mudah memberikan kesucian diri kepada lelaki yang tidak berhak ke atas diri mereka. Ditinggalkan begitu sahaja oleh lelaki yang dikasihi sepenuh hati oleh si gadis saat diri disahkan hamil. Dalam keadaan tidak tentu hala, perasaan bercampur baur hampir sahaja menjadi gila, hanya secebis iman membawa mereka ke rumah tersebut untuk ‘berlindung’ dari tohmahan dan mencari sinar baru untuk bangkit semula.


Adik-adik, hilang keperawanan diri kerana melakukan perbuatan yang dilarang agama bukanlah sesuatu hal yang indah. Nikmat itu mungkin seketika namun kesakitan yang ditanggung jiwa berpanjangan. Ia akan sentiasa menghantui diri, menjadikan kita semakin membenci diri, rasa kotor hingga terbit rasa ingin segera mati.


(Bersambung....)


0 comments: