Wednesday, December 29, 2010

BILA DIRI DIHARGAI....

Apa perasaan anda apabila ada orang yang sangat mengambil berat dan prihatin dengan anda?

Apa yang anda rasakan apabila hari-hari orang itu bertanya khabar, perkembangan terkini tentang diri anda?

Perasaan itu ya...hmmm

sukar digambarkan, sukar diluahkan.

Tapi yang pasti terasa diri sangat bermakna dan dihargai.

***

Dikala kita rasa keseorangan, dia menemani.
Dikala kita berasa sedih, dia datang menghiburkan hati.
Dikala kita gembira, dia turut tumpang bahagia.
Dikala kita susah, dia tanpa segan silu, sedaya upaya cuba menghulurkan bantuan walaupun hanya dengan kata-kata semangat.
Dikala kita senang, dia turut senang hati.
Dikala kita perlukan seseorang untuk meluahkan rasa tension, dia mendengar dengan setia (walaupun kekadang penat jugak untuk faham satu persatu ceritanya, hehe).
dikala...dikala...dikala...hmmm..tak tahu dah

Walau apapun, sangat indahkan bila ada orang prihatin dengan kita. Tak kisahlah ibubapa, teman-teman atau sesiapapun. Bila diri diambil peduli, kita akan tersentuh hati. Maka terbitlah kasih sayang tidak bersyarat kepada mereka. Tidak sampai hati untuk menyakiti hatinya.

Kalau kita sebagai anak, kita tidak tergamak untuk menghancurkan perasaannya apatah lagi menconteng arang dimuka kedua ibu-bapa.

Kalau kita sebagai kakak, adik, tidak sampai hati membiarkan mereka menelusuri kehidupan yang payah tanpa bimbingan.

Kalau kita sebagai teman, sahabat, tidak sampai hati diri ini melukakan mereka dengan kata-kata yang menyakiti hati, tidak sampai hati melihat mereka keseorang ketika down, meniti kejayaan. Kerana seorang teman itu sanggup berkongsi susah senang, suka dan duka.

Kalau kita sebagai gadis, tidak tergamak kita menggadai maruah diri , merosakkan iman kaum Adam dengan perbuatan-perbuatan menggoda.

Kalau kita sebagai kekasih @ isteri, kita sedaya upaya memberikan sepenuh komitmen agar perhubungan yang terjalin sentiasa harmoni. Sentiasa berusaha untuk menjadi 'the best' sebagai teman, sahabat, kauselor, pengurus kewangan, chef, dan segala-galanya untuk membantu mereka menjadi seorang yang hebat dan berjaya lagi bertaqwa.

Nota Mimosa:

Terima kasih kepada semua yang prihatin dengan diri ini. Hanya Allah yang dapat membalas jasa kalian kerana setia menemani temanmu ini dikala susah senang, suka duka :)

2 comments:

Jurnal Murahan said...

alaaa, segan da hihihi

Faridah Mohd Tap said...

eleh...teeeeeeeeeeeeeetttttttt!