Tuesday, October 11, 2011

CINTA MONYET TAK KESAMPAIAN


Aku terima mesej ini dari 2222_ pagi tadi:
RM0.00
Walaupun Kay & Siti bercinta sejak di bangku sekolah, cinta mereka x kesampaian. Dapatkan kisah2 cinta monyet yang mengecewakan. Hantar ON CK ke 2222_. RM1/ minggu.


Dalam hati, terbit perasaan lucu.


“Macam-macam.” Kataku perlahan sambil menggelengkan kepada dan tersengih.
Lepas mesej itu dibaca, terus aku tekan butang ‘padam’. Tak terlintas difikiranku untuk ambil tahu kisah-kisah cinta monyet yang mengecewakan.

Tapi, aku yakin ada dikalangan remaja sekolah diluar sana yang akan melanggan untuk mengetahui pelbagai kisah cinta monyet tak kesampaian itu.

Cinta monyet???

Mesti kita pernah mendengarnya ketika di bangku sekolah.

Apa sebenarnya maksud cinta monyet ye? Kenapa monyet?

Hmmmm…menarik untuk difikirkan.

Monyet merupakan seekor haiwan yang sangat hiperaktif. Jika kita perhatikan tabiat monyet, ia sangat lincah dan tidak tekun dalam satu-satu perkara. Contohnya, jika ia sedang makan, ia sekadar cuit2 kemudian buang. Lepas tu makan lagi kemudian buang dan begitulah seterusnya.
Mungkin disebabkan tabiatnya itu, orang-orang tua menggambarkan cinta sekejap2 ini sebagai cinta monyet. Nampak gadis lain berdahi licin, terus ‘try’ untuk test ‘saham’. Katanya ‘dikaulah cinta sejati bla…blaa….blaa… Kemudian, jumpa lagi gadis berdahi licin, ‘try’ lagi. Makin banyak gadis berdahi licin yang didekati, semakin tinggi saham. Tabiatnya sama..cuit sikit-sikit, pegang-pegang kemudian buang cari yang lain. Kalau yang liar sikit, habis diragutnya kesucian si gadis. Lepas tu habis madu sepah dibuang…

Itulah cinta monyet. Cinta yang tiada arah tujuan, hujung pangkal. Hanya sekadar untuk saja-saja dan berhibur. Sebab itu cinta monyet tak kesampaian.


Nota Mimosa:

Ok, nasihat untuk si gadis dan si teruna. Hati-hati dengan panahan cinta. Jangan terjerat dengan cinta yang membinasakan sudah. Jaga diri, iman dan akhlak ok. Semoga kita semua dilindungi dari penahan cinta nafsu dan syaitan, Amin Ya Rabb.

Wassalam.

0 comments: