Monday, January 2, 2012

JEJAK BELIA METROPOLITAN DAN KEMPEN INDAHNYA ISLAM: SECEBIS PERKONGSIAN

Menjelang tahun baru 2012, penulis telah berkesempatan menyertai Jejak Belia Metropolitan dan Kempen Indahnya Islam di Masjid Jamek, di tengah ibu kota Malaysia anjuran Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) dengan kerjasama Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) yang dibuat saban tahun sebagai dakwah di medan lapangan. Program tersebut turut disertai oleh Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaya (GAMIS).
Pelbagai aktiviti seperti nasyid, bacaan selawat, sembang santai golongan muda, Qiyammulail, pameran, jualan buku dan sebagainya mengindahkan lagi program alternatif bagi belia menyambut tahun baru di kawasan Masjid Jamek. Penulis juga sempat membeli sebuah buku ‘AWAS! Ancaman Orientalis Terhadap Kita’ oleh Mohd Fikri Che Hussain yang kian melakar nama sebagai penulis dan pendakwah di salah sebuah gerai buku di sana.
Paling menarik dan mencabar adalah ketika melakukan ‘outreach’ di kawasan Dataran Merdeka. Pelbagai lapisan masyarakat membanjiri kawasan sekitar. Penulis sempat berborak dengan beberapa pengunjung, bertaaruf dan cuba tafahum tujuan mereka datang ke Dataran tersebut. Rata-rata pengunjung datang hanya untuk menyaksikan persembahan bunga api yang menyesakkan telinga dan hidung dengan asapnya yang berkepul-kepul. Sejurus selepas persembahan bunga api, aktiviti tahun baru diteruskan pula dengan konsert. Terdengar jeritan penyanyi-penyanyi menghiburkan pengunjung yang rata-rata anak-anak muda Islam.
Penulis dan ahli kumpulan berjalan di tengah lautan manusia untuk membuat pemerhatian keadaan masyarakat di ambang tahun baru. Dari ibu mengendong bayi hinggalah nenek yang tidak mampu berjalan bersesak-sesak untuk menyambut tahun baru. Tidak ketinggalan sekumpulan adik-adik kecil berbasikal, sekumpulan manusia bertopeng watak ‘V for Vandetta’ yang membawa belon dan sepanduk ‘Occupy Merdeka’ dan ‘Mature Democracy’.
Penulis begitu terkilan kerana sambutan tahun baru anjuran Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan hanya menyuburkan budaya berhibur terlampau (hedonism) dalam masyarakat terutama generasi muda. Perasaan sedih menyaksikan anak-anak muda lelaki dan perempuan bebas bertepuk-tampar , berpeluk, berpakaian mencolok mata dan terkinja-kinja berpesta sampai ke pagi.
Peniaga jalanan mengambil peluang dengan menjual pelbagai hiasan kepada pengunjung seperti ‘headband’ bertanduk syaitan berlampu. Maka ramailah ‘syaitan’ terlompat-lompat kegembiraan ditengah-tengah lautan manusia di Dataran.
Pemerhatian kemudian diteruskan di sekitar Dataran dan Pudu walaupun jam sudah melewati jam 1:30 pagi sebagai ganti ke Lorong Haji Taib atas sebab tertentu. Di sekitar Pudu, terkedu melihat golongan geladangan yang masih tidur berbumbungkan langit di tepi-tepi jalan. Sungguh tragis bilamana dalam menjadikan Malaysia sebagai Negara maju, masih ada lagi masyarakat ‘homeless’ lantaran kekejaman kota metropolitan yang menjadikan manusia semakin bersikap individualistik dan manifestasi kepada ‘only the fittest win the struggle of survival.”
Malam tahun baru itu dihabiskan untuk menyelami jiwa belia metropolitan dan golongan geladangan. Disini penulis sedar, perlu ada golongan yang prihatin di tengah-tengah kekalutan asakan globalisasi yang mencengkam. Kerajaan perlu menjenamakan semula sambutan tahun baru supaya program yang dianjurkan menjurus kepada pembinaan positif masyarakat berminda kelas pertama, bukannya disuap dengan program-program yang melalaikan yang natijahnya hanya merugikan Negara. Wallahu’alam.

2 comments:

Jurnal Murahan said...

faridah bt mohd tap

im very proud of you


;-)

Faridah Mohd Tap said...

owh Mr. Awesome, thank you...

Luckily you had work to do. If not, you must join me to do this mission, da'wah. :)