Tuesday, November 3, 2009

Indahnya kurniaan-Mu




“Ya Allah, aku terlelap rupanya”, detikku dalam hati.
“Pukul berapa agaknya sekarang?”
Persoalan itu menggerakkan tanganku untuk mencari jam.
“Dah pukul satu pagi’, bisikku dalam hati.

Aku terlelap sejurus selepas menunaikan solat isya’.
Dalam perkiraanku, aku mahu tidur sebentar sahaja,
Tapi kita merancang, Allah juga yang menentukan.
Aku terlena kerana kepenatan mungkin. Dan dalam keadaan terang dengan cahaya lampu kalimantang.
Aku perlu bangkit untuk menyiapkan satu kerja yang kukira penting.

Aku segera bangun, memperkemaskan diri lalu berlalu ke tandas.

“Alang-alang menyeluk pekasam,biar sampai kepangkal lengan,
Alang-alang dah bangkit dari lena, lebih baik aku ambil sedikit waktu untuk menunaikan solat malam”, bisikku dalam hati.

Setelah selesai mengambil wuduk, aku mendapatkan ‘kettle’ yang kubawa bersama. Aku memasukkan air kedalamnya. Sambil menunggu kettle itu penuh dengan air, aku membaca doa selepas berwuduk didalam hati, ‘ Ya Allah, jadikanlah aku orang yang ahli taubat dan jadikanlah aku orang yang suci dan jadikanlah aku dari golongan hamba-hamba-Mu yang soleh, amen.’

Untuk beberapa ketika, kettle itu telahpun dipenuhi air, aku segera melangkah kebilik yang tidak jauh dari tandas. Aku membuka pintu dan menutupnya dengan perlahan sekali supaya tidak menganggu teman sebilikku yang sudah lena dibuai mimpi.

Aku segera meletakkan kettle itu ditempatnya. Aku menghidupkan suis dan membiarkan air itu mendidih.

Sementalahan itu, aku membentangkan sejadah, dan menyarungkan telekong ditubuhku.
Aku menutup lampu, dan suasana bilik menjadi kelam. Aku selesa begitu, lebih syahdu didalam gelap dan lebih khusyuk. Erm…hakikatnya, khusyuk itu bertamu didalam hati, tak kira dalm keadaan apapun, terang hatta dalam waktu perang sekalipun, jika hati khusyuk mengingati Allah, ibadah yang dilakukakan juga mencapai khusyuk itu secara otomatiknya. Aku berusaha untuk mencapainya. Ya Allah, bantulah aku.

Setelah selesai menunaikan beberapa solat sunat, aku menadah tangan mengadu tentang kelemahan diri sebagai hamba-Nya yang hina.

“Aku mohon ampun kepada Allah yang Maha Agung yang tiada Tuhan selain Dia sendiri. Yang Maha Hidup dan Yang Berdiri dengan sendiri-Nya serta aku bertaubat kepada-Nya. Ya Allah,Engkaulah Tuhanku tiada Tuhan selain-Mu.

Ya Tuhan kami, kurnialah kami kebaikan di dunia dan diakhirat dan selamatkanlah kami dari seksa api neraka. Ya Allah, bagimu puja dan puji. Engkaulah penguasa langit dan bumi dan apa-apa yang ada di antara keduanya. Dan bagi-Mu pula puja dan puji itu, Engkaulah yang Maha Benar, janji-Mu benar, dan pertemuan dengan-Mu pun benar. Firman-Mu benar dan syurga-Mu pun benar. Neraka benar dan para nabi juga benar.
Ya Allah, kepada-Mu aku berserah diri dan kepada-Mu aku berserah diri dan kepada-Mu aku percaya. Kepada-Mu aku bertawakal dan kepada-Mu aku akan kembali serta dengan-Mu aku rindu dan kepada-Mu aku berhukum. Ampunilah dosa-dosaku yang telah aku lakukan atau yang kemudian, yang kusembunyikan dan yang kunyatakan dengan terang-terangan. Engkaulah Tuahn yang terdahulu dan yang kemudian. Tiada Tuhan selain Engkau, tak ada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan-mu Ya Allah.

Ya Tuhanku, masukkanlah aku, kedua ibubapaku, adik-beradikku, guru-guruku, sahabat-sahabatku melalui tempat masuk yang benar/baik dan keluarkanlah kami melalui tempat keluar yang baik, dan jadikanlah bagi kami dari sisi-mu kekuasaan yang dapat menolong.. Ameen Ya Rabbal ‘Alamin.” Aku menekup tapak tanganku kewajah. Lama.

Indah dan damai sekali hati ini. sesungguhnya aku bersyukur dilahirkan sebagai seorang Muslim, dalam keadaan apapun, hati ini damai bila kita mengingati-Nya. TERIMA KASIH YA ALLAH UNTUK KEINDAHAN KURNIAANMU INI.

0 comments: