Thursday, October 21, 2010

JODOH ITU RAHSIA ALLAH


Persoalan jodoh memang sukar untuk dimengerti. Namun Allah telah berjanji, setiap diri kita sudah tertulis jodohnya semenjak kita di alam rahim ibu kita lagi. Ada beberapa teman wanitaku yang mengadu nasib tentang kerisauan mereka mengenai umur yang semakin meningkat, tapi bayangan jodoh belum lagi kelihatan. Aku diam, tidak berkata. Fikiranku ligat berfikir mengenai perihal jodoh ini.
Ramai temanku, merasa rendah diri kerana masih lagi belum berteman. Mereka merasa kerdil kerna keinginan mahu bernikah sudah ada, tetapi, tiada lelaki yang datang menyahut seruan dan harapan sanubari.
Aku berasa sangat simpati. Aku seringkali menasihatkan teman-temanku, “ InsyaAllah, jodoh akan ada, cuma cepat atau lambat bukan urusan kita tetapi Dia. Kita cuma perlu berusaha, berdoa dan bertawakal agar ditemukan dengan jodoh yang soleh dan beriman. Tidak di dunia, di akhirat pasti ada, jodoh itu rahsia Allah. Wallahu’alam.”
Lantaran luahan hati beberapa teman, aku terdorong bertanya sahabat-sahabat lelaki yang rapat denganku tentang apa yang dicari dan di ingini oleh mereka terhadap diri wanita untuk dijadikan suri hidup. Adakah rupa yang cantik menjadi prioriti, akhlak, kekayaan dan sebagainya yang menjadi ukuran?
Dalam banyak pendapat yang kuperolehi, aku tertarik kepada pendapat seorang teman yang istimewa bagiku. Pendapatnya kedengaran matang, dan aku seringkali gunakan untuk berkongsi bersama sahabat wanita yang lain.
Pendapat temanku yang masih segar dalam kotak ingatan,
“an ordinary man will be looking for looks (Beauty)..
For example, seorang lelaki yang suka kepada wanita yang berwajah bulat, akan memandang semua wanita yang berwajah bulat sebagai cantik, sport man pula akan memandang wanita yang berdada bidang, berotot sebagai cantik.
But, after several years, they feel unfulfilled. Satisfaction yang dirasakan hanya at surface. Then a man starts looking into himself, doing analysis about his real needs. Sebagai contoh, kalau dia pemalas, dia akan mencari pasangan yang rajin, boros akan cari yang penjimat, dan begitulah seterusnya.
Ringkasnya, temanku menyimpulkan...
“A man will look for a girl/ woman who can complete his form.”
Dan lagi dia menasihatiku...
“Don’t get confused between love and need. Love will sure perished by years but need not. Need is responsibility and honesty. You can have faith in it.”
Dan aku menambah pandanganku...
I believe in both love and need. Need comes first, then love will follow...
Dan kami percaya...
“As long as we need each other, anything else doesn’t matter..someday, we’re gonna make it.” InsyaAllah.
***
Nota Mimosa:
Persoalan jodoh adalah rahsia-Nya yang Maha ‘Alim.
Sehingga kini, aku teguh percaya setiap orang telah ditentukan pasangan jodoh masing-masing. Allah itu Maha Mengetahui keinginan setiap para hambaNya. Tiada satu manusia pun yang mahu hidup kesepian tanpa kehadiran teman hidup yang akan mewarnai episod kehidupan kita depan-depan. No man is an island. Kita manusia, bukan pulau yang tinggal keseorangan di tengah-tengah lautan yang terbentang luas. Walau bagaimanapun keadaannya, kita perlu berusaha mencari jodoh kita. Selebihnya, kita bertawakal..kerana “ Faiza ‘azamta fa tawakkal ‘ala Allah”.

2 comments:

Jurnal Murahan said...

i wonder whose dat awesome dude, he must be cool


ahahhahha teringat la pulak

Faridah Mohd Tap said...

ntahlah wak...

orgnya RAHSIA

('',)