Wednesday, April 6, 2011

NIKMAT KEGEMBIRAAN



Alhamdulillah. Syukur padaNya di atas semua nikmat dan rahmat kepadaku hamba yang hina. Minggu ini minggu yang indah sekali. Rindu kepada keluarga terubat. Gembira bukan kepalang bila dapat pulang ke kampong melihat wajah tenang ibu bapaku, wajah ceria adik-beradikku serta wajah comel ketiga-tiga anak saudaraku.


Cuti singkat hujung minggu dimanfaatkan dengan menjaga dan bermain dengan anak-anak saudara, mengemas rumah, memasak untuk keluarga dan buat kek batik untuk dibawa pulang ke hostel sebagai buah tangan kawan-kawan serumah.


Aku juga gembira dapat menghulurkan sedikit wang kepada ibu bapa dan adik-adik untuk kegunaan mereka terutama untuk makan minum, alatan belajar di perantauan. Walaupun tak banyak, tapi aku selalu ingat pesan ayahku untuk lebih keberkatan iaitu gunakan duit untuk sedekah pada keluarga dan lainnya. InsyaAllah.


Bagaimanapun, cuti 2 hari tidak cukup bagiku untuk melepaskan rindu pada keluarga, tapi apakan daya amanah kerjaya sebagai pendidik perlu dilaksana sebaik mungkin. Tambah-tambah para pelajarku bakal menduduki ujian akhir dan aku risau dengan prestasi mereka untuk subjekku ini.


Kegembiraan terus diisi bilamana temanku mendapat kerja. Aku sangat gembira untuknya. Kerana berkat kesabaran dia dijawab Tuhan yang Maha Besar dengan memperoleh kerja pilihannya. Segunung ucapan tahniah pada kejayaannya. 


Kegembiraan terus diisi apabila aku selalu punyai waktu untuk memasak dan menghidang juadah untuk 6 sahabat serumahku. Merekalah yang selalu mengisi hariku dengan keceriaan di pejabat mahupun rumah. Lantaran itu, aku gembira bila dapat masak untuk mereka sebagai tanda terima kasih.


Alhamdulillah, gembira dihati terpancar di wajah. Tambahan lagi dengan karenah pelajar yang kadang-kadang mencuit hati sehingga kekadang tersenyumku sendirian. Marah-marah sayang aku pada mereka bila mereka belajar dan buat tugasan sambil lewa.


Semoga nikmat kegembiraan ini tidak buat aku lupa padaNya. Dia Tuhan pemberi segala rasa. Terima kasih Ya Allah atas segala nikmatMu. Alhamdulillah, syukru lillahi Ta’ala.


Nota Mimosa:


Hablum Min al Allah Wa Hablum Min as- Nas. Prinsip yang aku pegang, kalau hubungan dengan Allah di jaga dengan baik dan komited, InsyaAllah hubungan dengan manusia dan alam juga baik. Wallahu’alam. Semoga dalam kedukaan, aku tetap gembira dengan bersabar. Amin ya Rabb.

2 comments:

Jurnal Murahan said...

kak fa seronok sebab gembira kek batik jadi pagi tu kui2

aihh bile nak merasa kek batik nye haaaaa..

Faridah Mohd Tap said...

:) mestilah jadi

tunggu hari jadi ye...hehe :)