Monday, April 18, 2011

TERKENANG SEMASA DULU...

Tetiba aku terfikir tentang umurku. Huhu..umurku dah 25 tahun. Macam sekejap dirasakan. Dulu masa kecik-kecik aku selalu berfikir cepatlah dewasa sebab nak berdikari dan berusaha sendiri. Sekarang bila sudah dewasa, aku teringin kembali ke zaman kanak-kanak. Walaupun di ulit seribu kepayahan, tetapi aku seronok. Seronok dengan caraku sendiri.


Sedari kecil sudah biasa berikat perut kerana selalu tiada duit untuk berbelanja, berendam peluh berjalan kaki sedari tadika sampai tingkatan 5 di tengah panas terik, berbasah kuyup kalau hujan dipertengahan jalan, berjalan dalam gelap seawal jam 6 pagi menuju ke bus stop sebelum menaiki bas ke sekolah Menengah Arab dari tingkatan 1 hingga 5.


Tidak setakat itu, dalam keletihan, kugagahi juga ke sekolah agama sesi petang walaupun terlewat kerana kelewatan bas. Aku gembira kerana mendapat pengecualian dari ustazah kerana aku satu-satunya yang bersekolah Arab dan masuk ke sekolah agama di tempatku sehingga tamat sijil darjah khas dengan cemerlang (walaupun laporan kehadiranku sangat teruk). Ulang alik aku ke sekolah seawal pagi hingga ke lewat petang.


Pertama kali duduk di asrama semasa di tingkatan 6 buatku janggal berjauhan dengan keluarga. Tapi itu semua permulaan sebelum aku mendapat panggilan memasuki pusat matrikulasi UIAM di Petaling Jaya. 5 bulan berada di asrama cukup memberikan aku kekuatan untuk berada di perantauan dan berjauhan dengan keluarga. Aku masih ingat, kakakku ketika belajar di UM mengajarku perjalanan pulang ke Matrik dan kampong menaiki bas dan LRT supaya aku boleh berdikari sendiri semasa di awal pembelajaranku di PJ.

Aku banyak bergerak sendirian. Pernah juga dalam perjalanan pulang ke Pusat Matrikulasi, HPku hilang kerana dicuri di depan Kota Raya. Aku sedih bukan kepalang, kerana walaupun bukan HP canggih (hehe), tapi itulah barang pertama yang berharga kubeli menggunakan duit dengan titik peluh sendiri. Hampir satu sem aku tidak gunakan HP sehingga ayahku berikan satu kepadaku. Alhamdulillah. Kemudian, beberapa lama kemudian, kupulang semula setelah kubeli yang baru. Dan kuguna hingga saat ini.


Setelah tamat belajar sehingga mendapat sekeping ijazah. Aku memulakan langkah dalam membina episod kehidupan baru. Dalam tempoh setahun aku tamat belajar, pelbagai kerja aku lakukan. Bermula sebagai sukarelawan di Abim Johor, pengasuh kanak-kanak, pengurus kerohanian di rumah perlindungan wanita Islam sehinggalah sekarang sebagai pendidik di kolej. Semuanya penuh suka duka yang harus ditempuhi. Mungkin ada yang bertanya, kenapa aku asyik bertukar kerja. Aku akan tersenyum dan menjawab ringkas, mencari satu bidang kerjaya yang benar-benar membuatku puas dan demi masa depanku sendiri. Sehingga saat ini, aku puas menjadi pendidik.


Entahlah. Aku tidak pasti kenapa aku terkenangkan masa lalu dan coretkan di sini. Mungkin sebab aku mahu memotivasi diri untuk terus mara ke depan walau apa jua halangan. Ya, terus maju tanpa toleh ke belakang. I believe I achieve! Nak jadi superwoman ni...kui3x.



2 comments:

Jurnal Murahan said...

wow superwomen ahahahaha i like

semua orang pun macam tu terkenang-kenang. Itulah guna masa lepas

semoga awak berjaya di dunia & akhirat, amin ;-)

Faridah Mohd Tap said...

huhuhuhuhu
me like too

Thanks a lot for the du'a

:)