Monday, June 16, 2008

Monolog Sang Hamba



Tuhanku,
Aku tidak layak masuk syurgaMU.
Namun,
Aku tak upaya menghadapi siksaMU.
Terimalah taubatku Ya Allah.
Aku pohon padaMU sepenuh hatiku.
Jangan Kau sia-siakan aku,
Setelah Kau buka pintu hidayahMU
Bantulah aku, hamba yang hina.
Berilah aku sikap istiqamah
Dalam segala urusan kebaikan
Ikhlaskan hatiku hanya untukMU
Jangan sekali Kau selitkan perasaan riya’ dalam qalbi ini
Yang bisa menjadikan segala amalan ibarat debu
Berterbangan, hilang sekelip mata
Mana mungkin dapat dikejar
Apa yang akan kubawa untukMU
Dengan tangan kosong?
Tidak sekali-kali!
Aku ingin menjadi hambaMU yang kaya
Kaya dengan keredhaanMU
Bekalan kehidupan sebagai mukmin sejati
Apalah makna hidupku
Jika Kau tolak aku
Tolakan yang bisa buat aku tidak mampu bangkit lagi.
Justeru itu,
Aku pohon dengan bersungguh-sungguh
Bantulah aku mencapai mardhotillah
Supaya, aku bisa meneruskan hidup ini dengan tenang
Dan akan ku abdikan jiwa ragaku hanya untukMU
Tuhan yang satu
Amin…amin….amin…Ya Allah

0 comments: