Sunday, November 28, 2010

MISTERI SIAPA Q..A...

Suatu hari ketika sedang ber'fb' untuk meng'update' perkembangan kawan-kawan lama, tiba-tiba aku disapa oleh seorang teman satu sekolah lama di ruang chatting.

"fidahhhhhhhhhhh...." dia memanggilku.

(itulah name gelaranku semasa di zaman sekolah Menengah Arab dulu)

Aku mengamati orang itu melalui profile picturenya. Serius aku tak kenal. Masa tu aku buat2 kenal lah, tanya perkembangan ape semua. Bukan ape takut dikata lupe kawan. Tapi dalam masa yang sama otak aku ni ligat memikirkan siapa orang yang mengatakan kawan lama satu sekolah. Setahu aku, aku tidak ada name kawan bernama " Q.....A....".

Aku tidak berpuas hati, lalu aku tengok gambar-gambar di albumnya. Perghh!!! serius seksi. Bila masa pulak aku ada kawan sekolah seksi giler ni??? Masa tu pening giler nak tahu identiti sebenar orang yang kata kawan lama sekolah aku tu.

Lama juga kami ber'chatting', berhari-hari tanpa aku kenal siapa dia sebenarnya.

***

Suatu hari, aku pergi melawat kawan satu sekolah aku yang baru melahirkan anak keduanya. Lame kot tak jumpa. So, banyaklah yang diborakkan. Dari perkembangan diri masing-masing sampai ke isu kawan2 yang lain.

Tetiba termuncullah name seorang kawan "M....F...".

Kawan aku: Ko tahu fidah, M...F..dah berubah..berubah habis sampai tak boleh cam.

Aku: Maksudnye?

Kawan aku: Die dah jadi perempuan, dalam fb die gune nama Q...A..

Aku: La..ye ker??? Barulah aku tahu siapa. Penat giler cari identiti sebenar die. Rupenyer die...M...F. Serius tak kenal.

So, segala misteri siapa Q...A tu terjawab. Rupe2nyer, die kawan lelaki sekelas denganku yang sudah berubah menjadi "perempuan"= bapok.

***

Suatu hari, kawan aku tu menyapa lagi di ruangan chatting.

Lama aku berchatting dengannya, sampai bila tiba detik yang sesuai aku pun menceritakannya tentang kehidupan akhirat yang kekal abadi. Sengaja aku berbicara perihal akhirat tu supaya die berfikir dunia ini hanya sementara untuk disia-siakan dengan perkara-perkara lagho, apatah lagi maksiat.

Aku tidak sentuh tentang dosa pahala, halal dan haram kerana kawan itu sangat tahu tentang perkara itu lantaran kami bersama-sama membesar di sekolah Agama.

Bila ditanya kenapa die mengambil tindakan merubah diri menjadi perempuan (dia ambil hormon sahaja, tidak pembedahan tukar jantina)...jawapannya sangat ringkas,

"aku tahu pasal tu, tapi inilah apa yang aku hendak dalam hidup".


Nota Mimosa:

Kekadang kehendak kita dalam hidup memang melampaui batas sehingga membelakangkan syariat Allah Ta'ala. Tapi, berbaloikah???

Berbaloikah memenuhi kehendak songsang itu untuk mengecapi nikmat kehidupan dunia yang sementara sedangkan kehidupan akhirat itu lebih kekal abadi?

Semoga kawan aku tu kembali ke pangkal jalan, memanfaatkan ilmu agama yang dipelajarinya semasa di zaman persekolahan. Apa guna tahu hukum dosa, pahala, halal dan haram tapi tidak pernah memanfaatkan untuk pembaikan diri.

p/s: aku rasa salah satu faktor die berubah menjadi pondan adalah sebab PUTUS CINTA!!. Sebab sebelum ni, die pernah menyintai seseorang dan seseorang itu berkahwin dengan orang lain. La ni, die memang tidak ada hati, keinginan terhadap perempuan. Katenyer, nafsunye hanya untuk kaum sejenisnye sahaja.

Mengucap panjang aku dengan statement/ tindakan kawan aku tu.

Semoga Allah tunjukkan die jalan untuk kembali kepada fitrah asalnya. Amin, InsyaAllah.