Monday, November 22, 2010

PELAN HIDUP


Suatu pagi di Darul Wardah.

Sewaktu sesi kelas bersama Kak Haniza-sukarelawan.

Penghuni diberi tugas untuk merancang pelan hidup selama 2 tahun.

Penghuni selama 2 minggu memikirkan perancangan hidup masing-masing.

Aku kerap kali mengingatkan tugasan mereka.

Mereka pula sudah lali dengar reminder dariku.

Saja aku berbuat demikian kerana mereka tidak terfikir akan perancangan hidup mereka.
Apabila ditanya...

Jawapan yang kerap di diterima..."Entah, tak tahu nak buat apa lepas keluar dari sini (Darul Wardah)".

Aku...hmmm, geleng kepala sambil menasihati tentang cabaran dunia luar yang mereka bakal hadapi.

Sebaris ayat yang selalu aku gunakan...

"Gagal merancang bermakna merancang gagal dalam hidup.

Kamu semua mahu gagal ke dalam hidup ni????"

Nota Mimosa:

Kasihan melihat remaja2 perempuan yang tiada arah tujuan.
Mengurus diri sendiri masih lagi terkontang-kanting...
Bagaimana mahu menghadapi cabaran dunia luar yang ganas?
Aku akan bantu mereka semampunya.
Menunjukkan jalan, membimbing ke arah kehidupan yang lebih bermakna.
Cukuplah segala noda hitam yang mewarnai kehidupan lepas.
Disini...
Mereka harus diberi peluang untuk memperbaiki kehidupan.
Agar saat ini dan detik2 selepas ini,
berlalu dengan kebahagiaan, keredhoan, kerana...
REDHO ITU HARUS DICARI BUKAN DINANTI!!!!!

0 comments: