Friday, November 26, 2010

KENAPA PERLU BERASA 'DOWN'???

Entah kenapa aku rasa 'down' melaksanakan tugas dan amanah yang ditaklifkan kepadaku. Bencinya aku pada perasaan ini!!!

Mendidik manusia memang ternyata bukan satu tugas mudah. Berhadapan dengan mualaf dan remaja bermasalah menemukan aku pada satu fakta penting...

HIDAYAH BUKAN MILIK AKU!!!

Aku berusaha sedaya mungkin memberikan yang terbaik dalam mendidik penghuni Darwa. Kekadang aku memaksa diri untuk terus semangat walaupun semangat itu kian luntur. Mana perginya semangat itu???? siapa yang mencurinya??? Aku duduk mengkoreksi diri....

Lantas kubuka Tafsir dihadapanku kerana aku pernah terbaca, jika dilanda kebuntuan...bukalah Al-Qur'an. Helaian yang pertama sekali dibuka akan menemukan penawarnya.

Alhamdulillah, ternyata benar...

Helaian yang terpilih oleh tangan ini (dengan kuasa Allah) menjawab segala gundah dihati...

Dalam Surah An-Nur, ayat 35, Allah berfirman mafhumnya,

"Allah yang menerangi langit dan bumi. Perumpamaan nur Allah adalah seperti sebuah lubang (yang tidak tembus) yang didalamnya ada sebuah pelita, pelita itu dalam kaca, kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar seperti mutiara, pelita itu dinyalakan dengan minyak daripada pohon yang diberkati, (iaitu) pohon zaitun yang tumbuh tidak disebelah timur dan tidak pula disebelah barat yang minyaknya hampir-hampir memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh hati, cahaya berlapis cahaya. Allah membimbing sesiapa yang dikehendaki-Nya kepada nur hidayah-Nya itu dan Allah mengemukakan pelbagai perumpamaan untuk umat manusia. Allah maha mengetahui akan setiap sesuatu."

Nota Mimosa:

Kenapa perlu berasa 'down'??? kita harus menikmati hari ini dengan sebaiknya.
kerana HARI INI ADALAH MILIK SAYA!!! Saya yang perlu mencorakkan hari saya supaya sentiasa semangat...i believe i achieve!!!

2 comments:

Jurnal Murahan said...

wah kak fa, bersemangat meletop-letop kebabom hihihi

Faridah Mohd Tap said...

sempat lagi awak eh...

:)