Monday, April 12, 2010

2+1= Zina, Buang Bayi dan Lain-lain


Semalam sekali lagi kes pembuangan bayi berlaku di Sungai Choh, Rawang. Mayat bayi lelaki tersebut dijumpai di tempat pembuangan sampah yang dipercayai dibuang sejurus selepas dilahirkan. Aku sangat yakin ia perbuatan pasangan yang berzina. Astaghfirullahal'azim.

inilah rupa bayi tersebut...sangat kejam siapa yang melakukannya.

Apa nak jadi ya???Gejala tidak bertamadun ini bukan baru berlaku. Tetapi yang merungsingkan, ia semakin menjadi-jadi pula. Boleh dikatakan hari-hari ada sahaja berita pembuangan bayi didalam sungai, di tempat pembuangan sampah, di tepi longkang, di masjid-masjid,di kawasan perkuburan dan tandas.

Semua orang yang berperikemanusian pasti marah dan geram dengan perbuatan manusia yang bertopengkan syaitan ini. Haiwan pun reti sayangkan anak. Inikan pula manusia. Memang bukan manusia, tetapi pesalah ini ialah syaitan yang menyamar jadi manusia.

Pelbagai usaha sebenarnya dijalankan untuk memberi kesedaran tentang isu ini. Dari berkempen hingga kepada khutbah jumaat, tapi semuanya seakan-akan tidak berkesan. Mana silapnya ya???

Aku percaya semuanya berpunca daripada hubungan dan pergaulan manusia lelaki dan perempuan yang tidak terbatas+zina, anggota badan dan pancaindera yang tidak terjaga, keluarga yang liberal, selain tersalah konsep tentang nikmat bercinta.

Zina adalah salah satu dosa besar (antara babak dalam filem Rempit-sangat merepek2)

Bila dah terlanjur berzina, dah mula ada isi dalam rahim, mulalah gelabah. Masa tu cinta, sifat kasih sayang, prihatin hilang lesap tanpa kesan. Yang ada hanyalah malu pada masyarakat kalau perbuatan terlaknat diaorang diketahui umum. Malu dengan Tuhan tak difikirkan pula. Manusia macam ini memang keterlaluan. Sanggup membunuh bayi tak bersalah. Kalau dikebumikan sekurang-kurangnya adalah sikit sifat manusia tu, tapi kalau dah sampai tahap buang merata-rata tempat dan dibakar pula....memang manusia durjana yang keterlaluan. Apalah yang ada dalam fikiran diaorang agaknya tatkala hendak buat kerja keji tersebut. ????



antara bayi -bayi yang dibuang tanpa sedikitpun perasaan prihatin

Marah memang marah. Tapi diaorang pasti takkan dengar punyalah. Jadinya apakah cara yang paling baik untuk mengatasi masalah ini ya???. Apa-apapun, aku percaya hanya melalui sistem tarbiyyah dan pendidikan dapat menangani gejala ini dari berterusan selain usaha-usaha lain. Bila sistem pendidikan terencat maka yang lahir nanti manusia keparat. Kalau sistem bagus, akan lahirlah manusia yang juga bagus akhlak dan moralnya, InsyaAllah.

***

Antara pesanan Nabi Muhammad s.a.w. dalam sabdanya yang bermaksud:-


"Tidak akan berzina seorang pelacur semasa berzina jika dia beriman, dan tidak akan minum khamar (arak) ketika meminumnya jika beriman, dan tidak akan mencuri seorang pencuri jika dia beriman." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

"Hati-hatilah kamu daripada bicara-bicara dengan wanita, sebab tiada seorang lelaki yang berduaan dengan wanita yang tidak ada mahramnya melainkan ingin berzina padanya." (Riwayat Al-Hakim)

"Jika seorang berzina, maka keluarlah iman daripadanya bagaikan payung di atas kepalanya dan apabila ia menghentikannya maka kembalilah iman kepadanya." (Riwayat Abu Daud & Al-Baihaqi)

" Sesungguhnya tujuh petala langit dan bumi sama mengutuk orang yang selalu berzina dan bau kemaluan pelacur di dalam neraka dapat menganggu ahli neraka lain kerana sangat busuk." (Riwayat AlBazaar)
"Laknatlah untuk orang berzina, orang yang memakan riba dan orang yang menulis urusan riba dan orang yang menyaksikan riba. Mereka itu keadaannya sama sahaja." (Sahih Muslim).

"Awaslah kamu daripada berdua-duaan dengan wanita, demi Allah yang jiwaku di tanganNya. Tiada seorang lelaki yang berdua-duaan dengan wanita melainkan dimasuki syaitan antara keduanya." (Riwayat At-Tabarani)
"Seorang yang berzina atau minum khamar, maka terlepaslah iman daripadanya sebagaimana orang melepaskan gamis(baju) dari kepalanya." (Riwayat Al-Hakim)

"Akan aku ceritakan kepada kamu sebuah hadis yang tidak ada orang lain yang akan menceritakan setelah aku. Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda : Di antara tanda kiamat ialah sedikit ilmu, banyak kejahilan, berlaku banyak penzinaan, ramai kaum perempuan dan sedikit kaum lelaki sehingga nantinya seorang lelaki akan mengurus lima puluh orang perempuan." (Riwayat Bukhari & Muslim).

" Dan seorang yang bersentuhan dengan babi yang berlumpuran dengan lumpur yang busuk lebih baik daripada bersentuhan dengan bahu wanita yang tidak halal baginya." (Riwayat At-Tabarani).

***

Nota Mimosa:

Melihatkan anak2 saudaraku yang kecil didepan mata mengingatkan aku akan nasib malang bayi-bayi yang dibuang, didera, dibunuh tanpa belas kasihan. Siapa yang akan membela hak mereka??? Wahai bayi-bayi kecil yang dikejami manusia laknat! sesungguhnya syurgalah tempat kembali kalian yang terindah. Itu janji yang Maha Pengasih.

Solat adalah perisai diri kepada semua durjana di muka bumi ini. Jika kemaksiatan masih lagi bermaharajalela, maka haruslah diperiksa rukun Islam yang satu ini dalam setiap diri individu-menunaikan kewajipan solat-.

Iman adalah kepercayaan yang terlafaz dalam syahadat dan percaya dengan yakin bahwa setiap perbuatan didunia ini pasti akan ada balasannya didunia mahupun diakhirat.

Sesungguhnya, pintu taubat itu maha luas sesuai dengan sifat pengampun Allah Ta'ala. Bertaubatlah sebelum terlambat, jangan sampai kita menyesal hidup didunia.

Sabda Rasulullah s.a.w, yang bermaksud,
"ketika Allah telah selesai menjadikan semua makhluk, maka menulis tulisan yang ada diatas arsy yang berbunyi: Rahmat-Ku mendahului murka-Ku (Rahmat-Ku mengalahkan Murka-Ku). (Riwayat Bukhari, Muslim & Ibn Majah).


Manusia itu sering terlupa dan berbuat silap,
maka sebaik-baik manusia ialah yang bertaubat.

3 comments:

Anonymous said...

Dari pembacaan Raihan di surat khabar Berita Harian, anak itu meninggal semasa proses kelahiran. Maka, jika anak itu sudah mati sebaik dilahirkan, kenapa tidak saja ditanam terus? Kenapa perlu dibuang bergelumang dengan sampah? Tak berperi kemanusiaan langsung..

Teringat ketika sembang-sembang dengan kakak ipar Dyll 2 minggu lalu. Beliau berkata,"Akak tak boleh nak bayangkan macam mana orang bersalin sorang2. Akak yang pergi hospital pun, sakit sangat. Inikan pula bersalin sorang2, tak ada doktor, tak ada nurse. Dalam tandas lagi."

~Raihan~

Anonymous said...

Maaf,sedikit teguran.Rasanya gambar itu tidak sesuai ditayangkan di blog seorang muslimah. Takut kita juga membudayakan zina. Nauzubillah

http://sumbatbarak.wordpress.com/2010/04/27/gangguan-seksual-terhadap-lelaki/

Faridah Mohd Tap said...

nauzubillahi min zalik...

Astaghfirullah al 'azim...

Tiada niat langsung...

sekadar gambar hiasan...

apa2 pun, terima kasih atas teguran.