Monday, April 5, 2010

Entri yang banyak pintu....

Dan pemenang Anugerah Bintang Popular 2009 dengan undian 225, 300 jatuh kepada......

Nabil kot....
Datuk Siti Nurhaliza rasanya...
yang penting bukan Mawi...
Aizad...
(itulah suara-suara yang sedang meneka-neka juara ABP 2009)...

Jatuh kepada....

"Datuk Siti Nurhaliza!!!!" umum kedua-dua pengacara yang memang kelakar dalam industri seni tanah air...Raja Azura dan Shahrifah Shahirah...

Sebenarnya...bukan itu yang aku nak tulis pada entri kali ini.

***
Sambil-sambil aku menonton rancangan ABP itu bersama rakan-rakan junior di Student Lounge, aku sempat bertanyakan kepada salah seorang adik junior yang mengambil jurusan undang-undang sivil mengenai keputusan kes Kartika yang diumumkan baru-baru ini.


Aku: Dik, apa pandangan adik tentang kes Kartika. Hukuman dia minum arak dulu hanya buat kerja-kerja kebajikan (community services) selama sebulan. Akak tak puas hati betul lah...


Junior: Tak bagus. Pensyarah undang-undang pun tak setuju dengan hukuman tu...lagipun, tuan punya badan yang nak kena sebat tak kata apa-apa, tapi orang lain pulak yang lebih2 (dia maksudkan SIS dan JAG, rasanya)


Aku: Itulah masalahnya. Bukan tidak dijelaskan tentang hukuman sebatan syariah dan sivil berbeza. Kalau dijalankan pun bukan untuk mencederakan tetapi memberi pengajaran pada diri pesalah dan orang ramai. Itulah intipati hukuman syariah. Kita kena tengok hikmah disebalik hukuman tersebut,begitu juga hukum-hakam Islam yang lain.


Junior: Erm..tu lah. sepatutnya kena tengok manfaatnya. Kalau kita sebat depan orang ramai, manfaatnya masyarakat akan takut untuk minum arak..kalau buat kerja-kerja kebajikan, masyarakat akan buat tak endah je.


Aku: Erm..tak puas hati betul ni. Faizal Tahir yang buka baju dan tunjukkan badan dia yang ada lambang "S" (kontroversi dunia seni beberapa tahun lepas) pun kena hukum buat kerja-kerja kebajikan selama 3 bulan, ni kan pula yang disabitkan kesalahan minum arak, sebulan je!!!. Minum arak tu jenayah syariah dan hak Allah. Mana lagi besar kesalahannya????


Junior: Entah, padahal buka baju dan tunjuk lambang S tu tak ada pun dalam hukuman syariah...ermmm....


Aku: ..............


***


Nota Mimosa
:


Aku pergi menonton ABP tu sebabnya nak bersosial dengan adik-adik yang wataknya ibarat wartawan dunia hiburan (tahu semua updates tentang dunia hiburan..gosip tu, gosip ini dll). Tapi, sambil menyelam minum air. Tengok-tengok juga, tapi kena bijak harmonikan dengan diskusi yang bermanfaat dan membuat diaorang berfikir.
***


Aku memandang buku merah nipis (12 helai mukasurat je) yang tertulis, "ARE WOMEN & MEN EQUAL BEFORE ALLAH?" diterbitkan oleh Sister in Islam. Aku sudah membacanya lama dulu, mereka menggunakan ayat-ayat Al-Qur'an dan mentafsir mengikut kehendak rasional mereka sendiri. Kalau tidak kuat aqidah, boleh terpedaya dengan tulisan mereka yang memang hebat.


Aku bercadang untuk membaca semula buku itu dan membuat sedikit analisis hujah mereka yang kononya memperjuangkan hak-hak wanita dalam Islam dan mahukan kesamarataan gender dalam semua aspek. Tak naklah main hentam kromo je. Diaorang ni memang grup intelektual dan 'public opinion' dalam media massa arus perdana, nak kena lawan pun dengan intelektual juga...Macam syaitan, ia dijadikan daripada api, azabnya yang dijanjikan Allah juga melalui membakarnya dalam neraka dengan api yang tersangat panas.


Aku dimaklumkan, SIS sedang merangka satu agenda mempromosikan hak-hak wanita dalam perspektif Islam dengan budget yang tersangat besar... ishyyhhh..inilah cabaran yang harus didepani semua hewi dan helwa serta kaum Muslimat. Kena bersatu untuk melawannya. Berani kerana benar, takut kerana salah!!!


Walau apapun, pesanan penting untuk diri sendiri.. "Mulakan langkah pertama adalah sangat mulia" (salah satu intipati sebuah buku yang dibaca beberapa hari lepas). Ya, aku kena mulakan dengan diri sendiri dulu...


Oleh kerana majoriti anggota SIS dan feminist lainnya tidak berkahwin, maka aku harus belajar untuk buka hati untuk sebuah perkahwinan untuk membezakan aku dengan diaorang..(sebabnya aku fobia sikit tentang perkara yang satu ini, sebabnya terlalu banyak baca tentang keruntuhan rumahtangga, dera isteri, dan penindasan wanita yang lainnya. Inilah salah satu fobiaku yang merepek2).


Ermm...pandanganku tentang perkara ini berubah selepas seorang sahabat meminta aku membaca sebuah buku tentang 'Mencari pasangan" yang isi kandungannya banyak berkisar tentang alam rumahtangga. Sesudah kupulang buku tersebut, "Apa perasaaan lepas baca buku tu??", tanya sahabat itu. "Ermm, dah terbuka sedikit." kataku ringkas sambil tersenyum. (Malu sebenarnya nak mengaku...hahahaha)..


Kubuka sebuah buka berjudul 'Keluarga Sakinah" oleh Cikgu Sidek Baba. Lama dibeli, tetapi belum sempat dibaca.. Aku sudah mula untuk membacanya..helaian pertama tertulis,
"Sister Faridah, cikgu doakan sister menjadi isteri yang beriman dan diberkati. Amin"


Hahaha, rasa macam kelakar je diri ini bila sudah mula nak buka jendela hati..tapi akan sepenuhnya terbuka, bila Abang Long bertemu jodohnya. InsyaAllah. Bila??? wallahu'alam. Dalam hatiku sekarang bermonolog.."Oh my God The Almighty!!! Is this real Faridah who is saying such thing like marriage". I'm shaking my head in disbelief, honestly. huhu:)

0 comments: