Monday, February 8, 2010

Aku sebagai kaunselor tidak bertauliah…

Ketika aku sedang mengulangkaji pelajaran di malam hari (tapi belum lewat malam lagi), tiba-tiba…tut..tut..tut…handphone ku berbunyi…

“Siapalah gerangan hamba Allah yang mesej aku ni,” bisikku di dalam hati

Aku berhenti seketika, kucapai handphoneku lalu kubaca mesej yang masuk.

Hamba Allah itu seorang junior yang selalu merujuk kepadaku jika punya masalah atau perlukan bantuan dan pendapat. Aku rapat dengannya kerana selalu berbincang hal-hal gerakan dan kami boleh dikatakan ‘sekepala’. Walaupun kekadang kami nampak ‘ting tong’, tapi bila tiba urusan jemaah, kami begitu serius. InsyaAllah.

Dia: Salam kak, saya tengah stress…” tulisnya didalam mesej.

Aku: Hmmm, nape plak ni? Pasal …..ye?

Dia: Banyak benda, tu salah satunya…

Aku: Kamu luahkan, citer je ngan akak…apa bendanya yang wat kamu tak puas hati.
(masa nilah aku akan mengaplikasikan ilmu kaunseling aku..huhu)

(maaf, orang dan beberapa luahan mesej hatinya terpaksa dirahsiakan, dalam ilmu kaunseling, ianya dipanggil client’s confidentiality)

Dia: Ntah la kak…kecewa sangat2…

Aku: Kamu jangan macam tu…akak pernah kecewa dengan komitmen…., tapi amanah dakwah kena juga diteruskan.

Dia: Syukran kak, tengoklah kekuatan saya camne nanti.

Aku: Kamu kena kuat, sebab kamu….adalah contoh pada jundiyyahnya. Kalau tak, jundy2 kamu pun akan lemah. Erm, satu perkara akak belajar dari medan ini dan akak nak share dengan kamu…kita jangan berharap pada manusia, nanti kita akan kecewa..bergantunglah kepada Allah semata-mata, InsyaAllah, semua mehnah akan dilalui dengan jayanya..sama2 kita renungkan.

Dia: Saya akan fikirkan dan cuba untuk untuk kuat, kalau nak diikutkan hati ni, baik….

Aku: Erm, baguslah macam tu, fikirkan dulu sebelum bertindak..kita kena bijak mengemudi hati dan emosi dalam medan dakwah ini. Ianya mudah dilafazkan, tapi perlaksanaannya amat sukar sekali. Akak pun tengah belajar ni. Betul kata-kata…, soal hati ini memang menjadi penghalang terbesar dalam medan dakwah kita. Sama2lah kita kuatkan semangat…

Dia: Syukran kak, saya 2, 3 hari ni memang ‘lost’, asyik fikir benda tu…bincang gak dengan……..dia pun suruh fikir gak…

Aku: Memang kena fikir. P….wujud dengan kekuatan B…, kalau kita tinggalkan macam yang lain-lain, amat malang sekali. Jangan sampai, pembunuhnya kita sendiri. Mati tapi tak tahu mana kuburnya..Benda-benda ni, kena bincang hati ke hati, cari titik persamaan dan jauhi perbezaan yang menyebabkan perpecahan. Kita kena kuat untuk Islam.

Dia: InsyaAllah kak, orang akan cuba…


(mesej tersebut terhenti di situ sebab handphone aku dah habis kredit, lagipun dah mencecah jam 12 tengah malam, di mana biasanya aku tidak akan terima sebarang panggilan kecuali perkara-perkara mustahak. Mesej juga begitu, aku hanya akan balas bila penting, sebabnya, itu adalah waktu aku belajar dan berehat dan…)

Ibrahnya,

 ilmu kaunseling sangat penting.
 Sebagai kauselor yang tak bertauliah ni, aku belajar macam mana nak membantu sahabat2 untuk keluar dari dilemma..walaupun aku sendiri dalam dilemma…sekurang-kurangnya, bila aku menasihati dia, aku pun menasihati diri sendiri…(orang tua-tua kata, menyelam sambil minum air, huhu)
 Berasa sangat beruntung terlibat dalam gerakan Islam, semuanya ada unsur-unsur tarbiyyah untuk diri…
Lastnya, aku terbaca satu kata-kata, betul2 masa aku punya masalah peribadi dan aku nak kongsi bersama sahabat2 sekalian…
“ Bila engkau letih dan hilang semangat, Allah tahu engkau telah mencuba sedaya upaya. Bila tangismu berpanjangan dan hatimu berduka, Allah telah mengira titis air matamu. Bila engkau rasa ketinggalan, dan masa meninggalkanmu, Allah tetap bersamamu. Bila engkau kebuntuan ‘aqal, maka Allah adalah penunjuk jalan…apabila engkau telah berazam, maka bertawakkal kepada Allah.
 Selamat berjuang sahabat2ku…

Wallahu’alam.

0 comments: