Friday, February 19, 2010

MIMPI oh MIMPI...



Sejak kebelakangan ini, aku asyik bermimpi. Semuanya ada kaitan dengan keadaan semasa diri aku sekarang ini. Sebelum-sebelum ini, selalunya aku akan tidur 'mati'. Haha. Jarang sangat bermimpi. Tapi keinginanku untuk mengetahui tentang mimpi begitu meluap-luap seolah-olah mimpi itu sedang berbicara denganku...kenapa???biarlah jawapannya menjadi RAHSIA MIMOSA.

MIMPI!!! apakah itu mimpi? kenapa kita bermimpi? aku tertanya-tanya??? Tambahan lagi, mimpi itu seakan-akan punya makna yang tersirat yang mendorong aku untuk mengetahui rahsianya.

MIMPI. Aku sungguh teruja ingin mengetahui tentang mimpi. Segera aku mencapai buku psikologi di rak buku dan mencari bahan-bahan yang berkaitan di internet yang sudah tersedia dihujung jari.

Kuselak-selak buku dan beberapa bahan rujukan itu dan terpandangkan topik khusus tentang MIMPI.
Perkataan mimpi didalam kamus merujuk kepada sesuatu yang terlihat di alam tidur. ia juga merujuk kepada angan-angan atau sesuatu pengalaman/ bahagian yang dialami seseorang dalam tidurnya.

Manakala, menurut ahli psikologi, mimpi adalah pengalaman penglihatan dan pendengaran yang jelas yang berlaku hanya sewaktu tidur nyenyak (REM )-(dreams as vivid visual and auditory experiences that occur primarily during REM periods of sleep). Orang yang bermimpi ini pula selalunya akan bermimpi sesuatu yang ada kaitan dengannya.

KENAPA KITA BERMIMPI YA???

Menurut pembacaanku, mimpi itu adalah kehendak-kehendak kita secara tidak sedar (unconcious wishes). Menurut Sigmud Freud, mimpi adalah kehendak-kehendak yang tidak tertunai di alam realiti. Akibatnya, kehendak-kehendak itu terbawa-bawa di dalam tidur yang dinamakan mimpi.

Freud juga membahagikan mimpi itu kepada dua bahagian iaitu, pertamanya manifest content dan yang keduanya latent content. Manifest content adalah mimpi luaran yang jelas maksudnya, manakala latent content merujuk kepada mimpi yang mempunyai maksud tersirat. Ia adalah pemikiran atau kehendak tidak sedar kita yang diekspresasikan secara tidak langsung melalui mimpi.

Hipotesis lain menyatakan bahawa mimpi itu adalah satu manifestasi daripada minda manusia yang merupakan kutipan-kutipan maklumat-maklumat penting semasa berada di dalam keadaan sedar (berjaga). Justeru, hipotesis itu mencadangkan mimpi sebagai penguat kepada sistem memori manusia kepada informasi penting tersebut.

Teori lain pula menyatakan mimpi adalah satu keadaan dimana terdapat kesinambunagn hubungan antara alam realiti dan alam maya lahir daripada keprihatinan mendalam seseorang kepada sesuatu perkara yang berlaku sepanjang harinya.

Mimpi dalam sudut pandang hidup Islam memang ada. Tentu kita ingat tentang kisah Nabi Yusuf a.s yang bermimpikan tentang bulan dan bintang yang tunduk padanya. Kisah mimpinya itu adalah kurniaan Allah yang Maha Suci yang mempunyai maksud yang mendalam. Pengalaman baginda telah dikisahkan didalam surah Yusuf (sila baca surah Yusuf untuk mengetahui dengan lebih lanjut).

Selain itu, mimpi juga boleh dikawal. Ia dinamakan kawalan mimpi ditambah dengan analisa mimpi (ia berbeza dengan tafsir mimpi). Analisa kawalan mimpi adalah mimpi-mimpi yang hanya diketahui maknanya oleh sang pemimpi itu sahaja. Erm, sekarang terpulanglah kepada anda untuk mengawal dan menentukan mimpi anda itu???

10 FAKTA TENTANG MIMPI
  • orang buta juga bermimpi.
  • kita akan lupa 90% dari mimpi kita tersebut.
  • semua orang bermimpi.
  • mimpi mencegah gangguan emosi.
    rangsangan dari luar mempengaruhi mimpi kita.
  • saat bermimpi, tubuh kita kan lumpuh.
    kita hanya memimpikan apa yang kita ketahui.
  • mimpi itu tidak seperti yang terlihat.
  • tidak semua orang mimpinya berwarna.mimpi kita cenderung kepada 'tema' yang sama seperti di sekolah, keluarga dan sebagainya.

Berani bermimpi, usahakan ke alam realiti!!!

I believe I achieve!!!



0 comments: