Monday, February 8, 2010

Kisah aku dan Adik Bongsu

Suatu hari sementara menunggu ayahku membuat rawatan di Hospital Kluang akibat masalah pada hatinya, (alhamdulillah, sekarang bertambah sihat), aku berbual tentang kematian dengan adik bongsuku, Helmy yang baru berusia 11 tahun ketika itu Aku pun tak tahu macam mana kiteorang boleh bercakap tentang perkara tersebut, tapi yang pasti adikku yang memulakan perbualan tersebut…

***

Adik: K.Ida, Emy ingat lagi masa abang Andak meninggal..tempat tu (dia menunjukkan bilik rawatan kecemasan) penuh dengan kawan-kawan dia. (Allahyarham memang ramai kawan)..

Aku diam seketika…aku tidak selesa membicarakan peristiwa yang paling sedih dalam kehidupanku.

Tapi, aku tetap melayan adikku yang sedang bercerita itu…

Aku: Erm…Emy, ajal maut di tangan Tuhan. Bila kita meninggal, kita akan sorang2 dalam kubur.Tapi, amalan di dunia ini yang akan menemani kita di dalam kubur kelak. Sebagai contoh, solat. (sengaja aku bangkitkan isu solat, sebab adik kecilku selalu meninggalkan solat ini kerana belum faham kewajipan menunaikan solat).

Adik: Emy tahu..masa Abang Andak meninggal dulu, Emy dah insaf. Emy solat, Emy baca Qur’an. Tapi, Emy tak tahulah…Emy selalu terpedaya dengan Syaitan…(dia juga petah membicarakan tentang tujuan manusia diutuskan ke dunia, sebab dia suka membaca buku agama dan sirah Nabawiyyah.)

Aku diam sambil tersenyum mendengar jawapannya. (tak sangka jawapan tu yang keluar daripada mulut dia). Kan best jadi budak-budak, hati masih lagi suci daripada benda-benda maksiat. Masih belum dipertanggungjawabkan dengan perbuatan yang dikira berdosa dan mudah menerima kebenaran.

Benarlah seperti sebuah hadith Sahih yang maksudnya, anak-anak ini ibarat kain putih. Ibu bapalah yang mencorakkan sama ada anak-anak ini, Yahudi, Nasrani mahupun Islam.

Tidak berapa lama kemudian, ayah dan emak kami keluar dari bilik Doktor…perbualan kami terhenti di situ. Aku dan adikku berlalu mendapatkan ayah dan emak…

***

Alhamdullillah, sekarang adikku meneruskan pengajian Menengahnya di Tingkatan 1 di sebuah Madrasah Tahfiz di Parit Jawa, Muar, Johor. Emaklah orang yang paling bahagia sebab tercapai hajatnya yang mahukan salah seorang anak-anaknya ada dalam bidang tahfiz.

Dikala ini, aku rindu sangat dengan dia. Yelah, sebelum ni aku suka sakat dia dan adik-adik yang lain. Sekarang, dah hampir 2 bulan aku tak jumpa dia. Kalau balik cuti pun, dia tidak ada kerana tinggal di asrama yang jauh dari rumah. Cuma sesekali, dia akan menelefon rumah, bertanyakan khabar emak, ayah dan keluarga.

Aku kagum dengan dia, dalam umur yang begitu muda, dia sudah belajar hidup berdikari di perantauan. Semoga adikku menjadi seorang lelaki Muslim yang bermanfaat pada Negara, bangsa dan agama. InsyaAllah. Wallahu’alam.

0 comments: