Thursday, February 4, 2010


INI BUKAN CERITA KEDAI KOPI


Suatu hari, di waktu senggang, aku lepak2 dengan adik aku, Ayin.

Aku: Ko tengah dengar lagu ape???

Adik:CERITA KEDAI KOPI, Malique Too Phat…

Aku: Ape2 ntah tajuk lagu…(aku mengomel padanya)

Adik: Best ar lagu dia, ada mesej yang nak disampaikan pada pendengar…

(nada cuba meyakinkan aku)

Aku: Ohhh…nak dengar, kuatkan sikit volum tu…(hehe :p sesekali aku layan jugak lagu2 Too Phat ni sebenarnya)

Adik: hayati lirik dia tau…

Aku: Erm… Sesekali pekena lagu rentak ‘Raggae’… Best jugak…

***
Antara sedutan lirik yang menarik perhatian aku…

“Masing-masing ada masalah sendiri
Masalah dunia masalah peribadi
Luahkan jangan simpan dalam hati
Boleh cerita di kedai kopi”

***


Nak dijadikan cerita, masa aku ambil kelas kaunseling beberapa sem lepas, kaunselor aku kata, kita perlu luahkan apa yang kita rasa bila ada masalah. Katanya, jangan disimpan dalam hati. Kalau disimpan ia akan menyebabkan tekanan pada diri. Tambahnya lagi, jangan rasa bersalah apabila kita luahkan, biarkan sahaja…

Jadinya, lagu CERITA KEDAI KOPI ni (aku sedang layan lagu ni sebenarnya) memang ada mesej. Tapi, kalau ada masalah, tak perlulah pi kedai kopi…banyak lagi cara seperti membaca buku tasawuf (penyucian rohani), menulis, berzikir, dengar lagu, pergi jumpa sahabat yang juga pendengar terbaik dan memahami diri ataupun lain-lain..ikut keselesaan individu…


Walaupun begitu, poin terakhir yang aku cuba sampaikan pada entri kali ini adalah, dalam Islam, Allah telah berfirman dalam surah Al-Ra’d: ayat 28 yang bermaksud, “Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram.”


Tidak diragui lagi, Islam memang agama yang syumul, semuanya diajar (itupun bagi mereka yang berfikir). Ini membuktikan fitrah manusia memang inginkan hidup beragama ataupun bertuhan. Dengan kata lain yang lebih tepat, punya ‘invisible relationship’ dengan Allah yang Maha Esa (Hablum minallah). Ada juga yang mengatakan peka terhadap kehadiran ‘God-Spot’ dalam minda manusia. Bila hubungan ini difahami dengan jelas oleh setiap insan, maka segala masalah dianggap benda biasa dalam kehidupan manusia. Sampai ada yang mengatakan, kalau tak punya masalah, orang tu bukan manusia namanya… Erm, menarik 3x!

Wallahu’alam.

0 comments: