Monday, February 28, 2011

BAJET BULANAN PERIBADI & ALIRAN TUNAI

Haa, nilah contoh bajet bulanan peribadi dan aliran tunai aku. Semenjak dua menjak ni, aku kena bijak menguruskan kewangan. Lagipun, sebagai latihan supaya aku hanya membeli berdasarkan KEPERLUAN bukan KEHENDAK.
Lagipun, aku buat bajet bulanan dalam bentuk borang ni supaya aku nampak kemana habisnya duit aku. Lepas itu, aku akan buat analisis adakah aku membelanjakan wang aku dengan berhemah atau tidak.
Apabila semakin dewasa ni, pengurusan kewangan sangat penting kerana depan-depan kita bukan lagi hidup berseorangan, tetapi berdua seterusnya berkeluarga. Kita juga ada ibubapa, adik-adik dan tanggungjawab lain yang perlu dilunaskan. Jadinya, semua ini adalah sebagai proses latihan untuk diri supaya dapat menguruskan perbelanjaan hanya berdasarkan KEPERLUAN bukan KEHENDAK.

***
BAJET BULANAN PERIBADI & ALIRAN TUNAI ( )
(-)
BUTIRAN
BAJET (RM)
ALIRAN TUNAI SEBENAR (RM)
Baki b/b (CIMB)
RM
JUMLAH PENDAPATAN BULANAN
RM
Tolak (-)
Simpanan Tetap
Simpanan Dana Kecemasan
Simpanan Harian RM 1X30 hari
Simpanan Kereta
Simpanan Kahwin
JUMLAH PENDAPATAN SELEPAS DITOLAK SIMPANAN
RM
RM
RM
RM
RM
RM_________
Tolak (-)
PERBELANJAAN TETAP BULANAN
Duit PTPTN
Duit Rumah
Duit untuk Ibu Bapa
JUMLAH
RM
RM
RM
RM ________
Tolak (-)
PERBELANJAAN BOLEH UBAH BULANAN
Duit makan seharian RM4
Duit Toiletries dan lain2
Duit Laundry
JUMLAH
RM
RM
RM
RM ________
Tolak (-)
PERBELANJAAN BUDI BICARA BULANAN
Pakaian
Hiburan
Program
JUMLAH
RM
RM
RM
RM________
+/- PENDAPATAN
LEBIHAN/DEFISIT PENDAPATAN
+ Simpanan Tetap + Dana Kecemasan
= Lebihan Simpanan
RM
RM
RM
CATATAN:
(Bank Simpanan)
1. BSN (Giro-i)
2. BANK MUAMALAT
3. Tabung

3 comments:

Jurnal Murahan said...

minta kebenaran untuk copy sample akaun ni. tenkiu . teeeeeeeet hehe

Faridah Mohd Tap said...

Silakan Tuan...sharing is caring..kui3x

Unknown said...

MINTA KEBENARAN COPY PASTE YER TUAN...TQ