Monday, February 7, 2011

KEINDAHAN YANG DISENTAP...
Ketika jari-jari tangan ini menaip, cuaca diluar kelihatan mendung. Langit dilitupi awan tebal berwarna kelabu. Awan-awan itu menunggu masa untuk memuntahkan kandungannya terdiri daripada wap-wap air yang tersejat naik lalu membentuk kepulan-kepulan sederhana besar dinamakan sebagai awan.
Kupandang awan-awan yang kelihatan seperti kapas. Dalam hati, aku berbisik, “alangkah bahagianya andai dapat aku duduk diatasnya, beradu dengan penuh keasyikan diatas awan yang gebu.
“Alangkah seronoknya jikalau aku duduk berjuntaian kaki, menyaksikan ragam manusia dari atas, disapa dengan angin sepoi-sepoi bahasa, suhu yang dingin lagi menyamankan.” Bisikku lagi.
Tetiba diri tersentak. Kilat memancarkan cahaya diikuti guruh menggegar bumi. Nah, jantung ibarat terhenti seketika lantaran terkejut. Keindahan itu hanya seketika. Keindahan itu disentap pergi. Segera kubaca “ a’uzubillahi minas syaithonir rajim” ertinya: aku berlindung daripada syaitan yang direjam.
Nota Mimosa:
Hidup ini tidak selalu indah, kekadang ada dugaan yang sengaja didatangkan untuk menguji kesabaran manusia yang sanggup memikul amanah sebagai khalifah.
Kumuhasabah diri, menilai sejauh mana komitmen sebagai khalifah, aktivis gerakan Islam dalam menyeru manusia kepadaNya.
Kekadang aku terfikir kita berasa selesa berada di zon selesa, sehingga tidak menjalankan tanggungjawab sebagai da’ie. Sebab itu, masyarakat hari ini semakin jauh dari Tuhan.
Bila sudah disentak dengan musibah, bencana, barulah tersedar akan tanggungjawab yang diabaikan. Dan saat itu, diri terkulai, sujud menyembah bumi. Menyesali apa yang terjadi. Dan saat ini....
Hati mula memasang azam bersempena Maal Hijrah 1432H. Berdoa agar dosa dan kesilapan sebelum ini diampunkan, dan memohon agar detik kehidupan berikutnya lebih baik dari sebelumnya.
Kuhayati semangat hijrah untuk pembaikan, pemuslihan diri dan masyarakat sekeliling. Semoga semua urusan duniaku dipermudahkan dan sentiasa dalam lindungan rahmat, kasih sayang Nya. InsyaAllah. Amin Ya Rabb.

0 comments: