Monday, February 7, 2011

MOMEN-MOMEN SEBAGAI PENDIDIK


Soalan-soalan pelajar kekadang remeh, tetapi perlu dijawab dalam pelbagai kaedah supaya pemahaman mereka di tahap yang optimum.

Sudah lebih sebulan aku bergelar pensyarah di sebuah Kolej Swasta di Negeri Sembilan. Dalam tempoh sebulan itu juga pelbagai pengalaman, ragam pelajar mencuit hati malah ada juga yang mengguris hati.

Tapi sebagai pendidik, sifat kecewa atau emosional perlu dielakkan sedaya upaya. Sebabnya kita mendidik manusia yang punya akal, perasaan, latar belakang keluarga, sosio-ekonomi yang berbeza.

Jika pelajar tidak hadir ke kelas berhari-hari tanpa sebab, jangan terus dihukum atau dimalukan depan khalayak. Sebagai pendidik yang prihatin dengan pelajar, panggil pelajar 'kaki ponteng' untuk berjumpa secara personal. Tanya sebab kenapa mereka gagal hadir ke kelas, fahami jiwa mereka supaya penyelesaian win-win situation di capai.

Jika ada pelajar yang suka melawan kata-kata gurunya dengan harapan kita marah, tapi sebagai pendidik jangan kecundang dengan provokasi mereka walaupun memang betul-betul menyentap perasaan sabar kita. Tetap bertutur dengan lemah lembut tetapi tegas yang membuatkan mereka terdiam sejenak kerana kehilangan kata-kata. Jangan sesekali mengenepikan pelajar2 jenis melawan ini. Tetap pandang matanya, respon pada pertanyaannya supaya mereka sedar, mereka tidak pernah diabaikan.

Jika ada pelajar yang sedikit 'lambat' dalam pelajaran, jangan sesekali diketepikan, tetapi meyakinkan mereka supaya tetap berusaha menuju kejayaan walaupun lambat. Aku selalu mengingatkan pelajar-pelajarku, "setiap orang ada hak untuk mengubah nasib diri, menentukan pencapaian tertinggi dalam hidup, tetapi jangan sesekali ada perasaan putus asa kerana belakang parang kalau diasah akan tajam jua".

Kalau ada pelajar mempunyai sejarah hitam yang melibatkan maruah diri, tetap sentiasa minta mereka memikirkan masa depan. Kalau ada perasaan menyesal, minta mereka kuat untuk hadapi detik kehidupan baru supaya tidak lagi terjerumus ke lembah maksiat.

Kalau ada pelajar ingin berjumpa berbincang masalah peribadi dan mahukan pendapat, sentiasalah berlapang dada membantu mereka walaupun sedang bercuti. Kerana mereka jauh dari keluarga, kitalah pendidik yang mengambil alih peranan itu supaya sedikit sebanyak membantu mereka menelurusi jalan hidup dengan lebih matang.

Kalau ada pelajar yang tidak percaya pada Tuhan (atheist), selalulah bercakap mengenai keTuhanan dan peranan agama sebagai pedoman hidup manusia. Lambat laun dengan izin Tuhan, mungkin hatinya tergerak...I said to my atheist student, " i'll always pray that someday you'll find the true religion that fulfill your life, not only here in worldly life but also life in the hereafter". He smiled when listening to mine.

Itulah kehidupan sebagai pendidik. Bukan sahaja mengajar tetapi mendidik mereka menjadi manusia berguna dan beradab pada bangsa, agama dan negara.

Nota Mimosa:

Bersedia untuk belajar, mengajar dan diajar



inilah gaya aku, menconteng board ketika mengajar..kui3. Lepas tu penat nak padam semula..sebijik note masa aku belajar dulu kot...hehe

0 comments: