Tuesday, March 2, 2010

CORETAN SANUBARISusahnya cari pemimpin


Sudah beberapa kali aku terlibat dengan proses pemilihan pimpinan PKPIM UIAM, walaupun hanya sebagai pemerhati. Namun pemerhatianku bukan sekadar pemerhatian kosong. Aku melihat, mendengar dan menganalisis. Kesimpulannya, memang susah mencari pimpinan, lebih-lebih lagi pimpinan sebuah gerakan pelajar Islam.

Susahnya mencari pimpinan bukan sebab tiada calon, tetapi semuanya memberi pelbagai alasan, sehingga seolah-olah tidak ada calon pelapis pimpinan. Aku mendengar alasan-alasan tersebut, ada yang relevan, ada yang aku…tak tahu ar nak cakap macam mana…cakap lebih-lebih, nanti ada yang tersinggung. Erm…serba-salah nak cakap.

Daripada pemerhatianku, pelbagai alasan yang acap kali dibangkitkan antaranya ialah komitmen, kefahaman, prestasi akademik dan keluarga. Erm, aku nak berkongsi sesuatu dengan kalian mengenai perkara-perkara di atas. Pengalaman dan pandangan peribadi. Namun sebelum itu, semoga coretan hati ini tidak membenihkan perasaan riya’ pada diri. Cuma mahu berkongsi apa yang kurasa dan semoga kalian beroleh manfaat darinya.

Pertamanya, aspek komitmen. Alhamdulillah, bersyukur pada Ilahi kerana diri ini diberi kekuatan untuk melaksanakan segala amanah yang memerlukan komitmen yang tinggi dalam IYC, anak Negeri (KPIJ) dan PKPIM. Walaupun sekarang aku tidak lagi memegang jawatan dalam IYC dan KPIJ, tapi itu bukan alasan untuk aku tidak menyumbang dan memberi tunjuk ajar pada sahabat2 lain dalam kedua-dua lapangan tersebut. Aku tidak memerlukan jawatan untuk menyumbang, cukuplah kesedaran diri dan kefahaman tuntas dengan motto perjuangan HIDUP BIAR BERJASA. Lagi pula, aku berpegang pada prinsip,” kita memerlukan jemaah, dan jemaah memerlukan kita”. Maka, ku cuba istiqomah walau terpaksa melalui pelbagai dugaan yang mengguris rasa hati penyebab tawar hati….Astaghfirullahal ‘azim..

Keduanya, kefahaman. Terus terang aku kenal PKPIM semenjak di matrik, itupun aturan dariNya dan aku sangat bersyukur dengan segala ketentuan itu. Erm, untuk pengetahuan, aku tidaklah faham dengan perjuangan PKPIM semasa di matrik, sebab itu, aku sekejap ada, sekejap tak ada. Huhu. Tetapi, akhirnya aku terfikir sampai bila aku nak macam ini. Nak dijadikan cerita, pada suatu hari aku terjumpa buku tentang PKPIM di rumah, kepunyaan Pak Andakku. Aku membaca dan cuba memahami falsafah perjuangan PKPIM.

Aku mula tertarik. Beransur-ansur aku membeli buku tentang gerakan Islam hanya semata-mata untuk memahami dan mendalami kefahaman aku dalam gerakan Islam. Aku sungguh seronok dan bahagia. Aku tak punya cita-cita jadi pimpinan, tetapi sekurang-kurangnya aku boleh menjadi jundiy yang punya peranan. Yang paling penting, kefahaman menyumbang kepada Islam. Hendak sorang2, aku tak mampu. Jadinya, aku memilih untuk terlibat secara serius dengan PKPIM di UIAM Gombak. Aku tak kisah orang cakap apapun pasal PKPIM, yang penting, aku berasa selesa dengan perjuangannya selagi mana ia masih lagi dalam kerangka syarak. Lagi pula PKPIM ini sangat unik dengan pelbagai jenis dan ragam manusia. Daripada kepelbagaian itu, aku yakin rahmat Allah sentiasa mengiringi.

Ketiganya, alasan prestasi akademik yang merundum. Alhamdulillah, aku bermula dengan prestasi yang baik. Walaupun begitu, akademik aku juga pernah pernah merundum, terutama semasa aku menjadi calon perempuan tunggal PKPIM bertanding untuk SRC, dan semasa kematian ahli keluarga pada sem yang sama. Aku pernah mendapat markah yang sangat teruk untuk beberapa subjek dalam sejarah akademikku di UIAM, tapi aku boleh tersenyum lagi sebab semuanya atas kelalaian aku sendiri. Aku tidak salahkan PKPIM ataupun komitmen aku pada yang lain. Aku bangkit, dan terus bangkit memperbaiki prestasi pelajaran supaya lebih baik.

Aku berusaha agar keterlibatan aktif aku dengan PKPIM dan lainnya tidak menjadi punca kejatuhan aku dalam akademik. Aku tidak mahu ia menjadi fitnah pada gerakan pelajar Islam yang aku ceburi ini. Malah, aku cuba menjadi contoh pada sahabat lainnya yang bukan dari kalangan ahli jemaah yang selalu ‘bising’ dengan kesibukanku di dalam PKPIM. Prestasiku di dalam akademik bertambah baik dari hari ke hari. Kelebihan prestasi akademik kurnian Allah padaku itu digunakan untuk membantu sahabat2ku yang punya masalah dalam pelajaran. Sambil-sambil tu aku menceritakan pengalaman dan kepentingan menyumbang kepada masyarakat walau apa pun wadah yang dipilih. Mereka terima dengan baik, malah mereka juga membantu aku secara tidak langsung seperti memberi motivasi dan sebagainya.

Selain itu, aku membawa harapan kedua ibu bapaku yang hanya melalui prestasi yang baik dalam akademik dapat membuat mereka bahagia. Aku terhutang budi pada ibu bapaku kerana bergolok gadai membiayai persekolahan dan pembelajaranku di universiti. Sungguh, aku tak sanggup mengecewakan mereka, tapi pada masa yang sama aku sayangkan jemaah yang banyak mendewasakan aku. Sekarang tinggal kurang 2 bulan aku di UIAM dan menamatkan pelajaran. Alhamdulillah, prestasi akademikku di tahap yang baik, malah aku tetap di dalam gerakan ini menyumbang apa-apa yang mendatangkan manfaat hingga tamat kehidupanku di UIAM ini. Terima kasih ya Tuhan dengan segala rahmatMu padaku.

Keempatnya, keluarga. Erm, bohong aku katakan kalau aku tidak berasa ‘down’ dalam berjemaah terutama semasa kehilangan abang 2 tahun lepas. Komitmen aku pada jemaah dan pelajaran membuatkan aku mengorbankan cuti bersama keluarga di kampung. Hingga akhirnya, aku diduga dengan pemergian abang yang sudah lama aku tidak jumpa melainkan pada waktu cuti itu. Tapi, aku redho dengan takdir Tuhan. Aku tidak menyalahkan gerakan ini. Aku bangkit kembali kerana cintaku pada gerakan yang kupilih ini.

Sekarang, aku sentiasa nak balik kampung kalau ada kesempatan. Tambah-tambah lagi, untuk berjumpa kedua ibu bapa yang sudah mencecah 60 tahun keatas. Sungguh, waktu2 begini, adalah waktu-waktu akhir kehidupan manusia. Aku sedaya upaya mencari waktu agar masa terluang dengan ibu bapaku. Lagi pula aku risau dengan kesihatan ayahku, terutama setelah di tahan wad akibat ada masalah pada hatinya. Alhamdulillah, sekarang bertambah baik. Walaupun begitu, aku masih lagi risau. Aku mahu menghabiskan masa bersama ibu bapaku, supaya aku tidak menyesal satu hari nanti. Aku mahu berjasa pada mereka dan membuat mereka bahagia. Aku rindu untuk salam dan mencium wajah kedua ibu bapaku, kekadang tak dinafikan, aku suka nak manja2 dengan mereka berdua, (malunyer..haha) Walaupun begitu, aku tetap memberikan komitmen tidak berbelah bahagi pada jemaah. Aku bercerita tentang keterlibatanku dalam gerakan ini, mereka tidak kisah asalkan ia membawa manfaat pada diri dan tidak mengganggu pelajaranku. Aku bersyukur kerana ibu bapaku sangat memahami komitmenku, sampai kekadang aku terpaksa meminta duit daripada mereka untuk melaksanakan kerja-kerja dakwah ini. Semoga ibu bapaku dirahmatiNya.

Dikesempatan ini, aku juga ingin menekankan tentang cinta. Aku sedar, ada yang terlibat dengan jemaah kerana cinta pada seseorang. Namun, ramai juga yang kecewa akibat cintanya tidak kesampaian. Malah, ada juga yang hilang terus dari jemaah. Sungguh sedih!!! Aku faham, di peringkat umur begini, kita tak mampu menolak perasaan cinta daripada hadir, kerana cinta itu milik Allah yang dilontarkan pada hati manusia. Namun, andai aku diberi pilihan, antara jemaah dan cinta, akan kupilih jemaah. Nak tahu sebabnya??? Kerana di dalam jemaah aku temui cinta. Bukan pada manusia, tetapi yang terutama pada Rabbul ‘Izzati, Rasulullah s.a.w dan warisan Nabawiyyah ini (InsyaAllah). Cinta pada insan lelaki hanya kepada dia (??? tak tahu siapa) yang memahami aku dan komitmen yang kupilih ini. Jadinya, mohon maaf pada sesiapa yang mendekati diri ini, tetapi aku terpaksa mengecewakan kalian atas pertimbangan ini jua. Semoga kalian berbahagia dunia akhirat.

Kesimpulannya, semua alasan yang sahabat2 ku lontarkan pada……sudah kulalui dengan jayanya. Aku teringat semasa aku dicalonkan untuk memegang amanah Tugas-Tugas Khas (TTK) pkpim uiam, kata-kataku yang akan kuingat sampai bila2 dan aku wariskan pada adik-adik junior yang rapat denganku, “SAYA TAK AKAN MEMBERI ALASAN, KERNA SAYA TAKUT AKAN JAUH DARI RAHMATNYA, JADI SAYA TERIMA TAKLIFAN INI.” Benar sekali! Aku tidak memberi alasan dan malas untuk memeningkan pimpinan untuk mencari pelapis pimpinan. Aku redho dengan pilihan yang kubuat kerana ‘faiza ‘azamta fatawakkal ‘ala Allah’. Dan keindahan rahmatNya itu sudah kurasai. Sangat indah. Jadi aku mahu kalian juga rasakan apa yang kurasa. Maka, untuk calon-calon pimpinan dan generasi adik2 PKPIM UIAM yang akan datang, “JANGAN ASYIK MEMBERI ALASAN, KERNA KITA AKAN JAUH DARI RAHMATNYA SEDIKIT DEMI SEDIKIT.”
P/S:- Percayalah, hanya manusia yang terpilih bisa menanggung beratnya amanah. Bila anda diputuskan untuk menjadi pimpinan, redholah dan usahakan yang terbaik. Jika kita mengelak, kita berlaku tidak adil dan zalim pada diri dan yang lain kerna anda dipilih kerna anda layak, bukan main tangkap muat!!!…JANGANLAH CIPTA ALASAN PELBAGAI MACAM UNTUK KERJA DAKWAH INI, KERANA IA BUKAN KERJA MAIN-MAIN, TETAPI WARISAN NABAWIYYAH. KALAU BUKAN KALIAN SIAPA LAGI??? KALAU BUKAN HARI INI, BILA LAGI???Semoga aku dan kalian akan terus istiqomah. Wallahu’alam.

***

“Kuatnya da’wah kita kerana ianya da’wah Allah yang merupakan da’wah yang paling tinggi. Seluruh dunia memerlukannya, maka setiap perkara yang terkandung di dalam dunia dipermudahkan untuknya dan disediakan untuk jalan da’wah. Kita bersyukur kepada Allah kerana membersihkan diri kita dari ketamakan peribadi dan manfaat perseorangan dan tidak kita tidak ingin kecuali keredhoan Allah Ta’ala dan kebaikan orang ramai. Kemudian sesungguhnya kita menanti bantuan Allah dan pertolongan-Nya kerana sesiapa yang diberikan pertolongan oleh Allah maka ia tidak dapat dikalahkan.”
(As-Syahid Imam Hasan Al-Banna)

4 comments:

Shamsiah Mahli said...

Tulisan yang benar-benar datang dari lubuk hati. Teruskan perjuanganmu..semoga kau sentiasa dalam pemeliharaanNYA..

Faridah Mohd Tap said...

terima kasih kak Sham...
insyaAllah, sy cuba untuk istiqomah hingga ke hujungnya...
semoga K. Sham dan shbt2 lain pun sama...

Read 'ONE' said...

Bagus... ada masa nanti boleh minta fa bercerita pada adik-adik...

Faridah Mohd Tap said...

hmmmm...sy suka bercerita dengan org2 tertentu je...bercerita in public..i don't think i can make it...thanks then for the idea...