Tuesday, March 30, 2010



MUZIK/LAGU
disebalik tersurat ada yang tersirat!!!


Life is music’ adalah manifestasi kepada mereka yang menggilai muzik. Gejala hedonism yang semakin membarah dasawarsa ini sudah cukup menjelaskan kepada kita tentang kegilaan yang gila ini. (AWAS!!!, salah satu bentuk penjajahan baru-neo-colonialization- adalah melalui lagu (Song). Pemilihan lagu juga harus hati2, jangan sampai kena mengucap syahadat semula bagi umat Islam khususnya (Na’uzubillahi min zalik). Hmm,,,sebenarnya bukan itu isi yang aku cuba bawakan pada entri kali ini.

Aku ingin berbicara tentang kaitan lagu dengan personaliti seseorang. Muzik membentuk personaliti seseorang. Sebagai contoh, mereka yang sukakan muzik rock (tak kisahlah slow rock, hard rock, metal, rock kapak dsbgnya) mempunyai imej dan personaliti berbeza dengan penggemar lagu berentak hip-hop, jazz, klasik apatah lagi nasyid.

Penggemar muzik Rock biasanya berpakaian serba hitam dan sendat, berambut panjang, berbahasa dengan ganti nama ‘Gua vs Lu’, dan suka membuat mimik muka ala2 pengganas. Penggemar hip-hop pula lebih suka memakai pakaian yang besar2, memakai topi senget sebelah, berantai besar tergantung dileher, dan suka membuat gerak tangan yang ‘pelik’ ketika bercakap. Penggemar muzik jazz dan kasik pula lebih kemas dan kelihatan tradisional selain seorang yang berjiwa lembut dan agak romantik. Erm, bagi penggemar nasyid pula, anda tentukan sendiri ye…

Bagi sesetengah orang, dunia mereka dianggap 'bosan dan lesu' akibat ketiadaan muzik/lagu. Tidak dinafikan naluri manusia sukakan kepada muzik dan hiburan. Islam sendiri tidak pernah melarang penganutnya dari berhibur, tetapi mesti di dalam kerangka yang dibenarkan seperti tidak melalaikan seseorang dari mengingati Tuhan dan tujuan kehidupannya, tidak mempunyai unsur2 syirik didalam lirik lagu, tidak melampau-lampau sehingga mengundang kepada gejala lain seperti pergaulan bebas dan keruntuhan moral serta pelbagai lagi yang melampaui batas prinsip syarak (ada khilaf ulama tentang hiburan dan terlalu luas untuk dikupaskan disini selain tidak ‘expert’)

Baiklah, kembali kepada isi utama entri aku kali ini, apakah lagu kegemaran anda??? Aku bertanyakan soalan ini sebab melalui lagu yang digemari, memungkinkan kita memahami seseorang. Aku percaya setiap orang punya lagu kegemaran sendiri dan punya alasan tersendiri kenapa memilih lagu tersebut sebagai lagu fevret. Di sebalik yang tersurat ada yang tersirat.

Erm, mengikut pemerhatian aku, seseorang suka kepada lagu tertentu kerana beberapa sebab. Ada yang menggemari liriknya. Ada yang menggemari alunan instrumennya, ada yang menggemari kerana lagu rasmi (seperti lagu sekolah, lagu tema university dll), ada juga sukakan sesuatu lagu kerana selalu dimainkan diruang pendengaran (lagu yang selalu dimainkan di stesen2 radio tertentu itu sebenarnya dibayar- kaedah promosi…) dan ada juga disebabkan dedikasi lagu dari seseorang (tetiba teringat seorang kawan di Matrik yang menyanyikan lagu ‘Bila Rindu’ oleh Ruffedge untuk buah hati dia melalui handphone…ape2 entah).

Erm, ada seorang sahabatku begitu menggemari lagu kumpulan Ungu bertajuk ‘Cinta Dalam Hati’ kerana ia terkandung sejarah dan mencerminkan perasaannya. Aku mendengar lagu tersebut sambil menghayati setiap bait liriknya..erm, dan aku faham perasaan kamu tahu!!! (I am here for you, sharing is caring) (kekadang sesetengah orang tidak tahu menggambarkan perasaanya dengan kata-kata…maka dipilih lagu yang dapat menyatakan perasaannya pada seseorang). Tapikan, seribu kata2 belum mampu meluahkan sebuah perasaan yang berbuku di lubuk sanubari..itulah yang dinamakan Rahsia Hati.

Selain itu, bagi yang terlibat dalam gerakan, dakwah contohnya. Mereka sukakan lagu2 yang membangkitkan semangat perjuangan, ukhuwwah dan kecintaan pada Tuhan dan Rasul. Ada juga sesetengah gerakan dakwah mempunyai lagu rasmi sendiri. Lagu ‘Hidup Biar Berjasa’ contohnya menjadi lagu dendangan ahli2 PKPIM ketika ‘event’ tertentu. Cuba hayati lirik lagu tersebut, ia mencerminkan motto, misi dan visi perjuangan yang didokong. Ia bukan sekadar lagu, tapi punya maksud tersirat yang harus dihadami oleh semua pendokong gerakan supaya tidak lari dari kerangka perjuangan. Kekadang lagu tertentu boleh menjadi salah satu bentuk tarbiyyah pada mereka yang terlibat dalam gerakan ini. Disebalik tersurat ada makna tersirat bagi yang memahaminya.

Kesimpulannya, dari lagu kegemaran seseorang, kita boleh mengenali seseorang walaupun tidak secara keseluruhan (sebab personaliti manusia dinamik). Seseorang yang sedang dilamun cinta, lebih gemar mendengar lagu yang berunsurkan kecintaan sama ada pada Tuhan, Rasul mahupun manusia. Seseorang yang berkarakter girang @ happy go lucky lebih cenderung kepada lagu-lagu yang rancak dan harmonis. Mereka yang berjiwa seni yang sangat halus dan pemikir lebih suka kepada lagu yang terkandung maksud yang tak tercapai akal orang biasa. Mereka yang berjiwa kosong mungkin cenderung memilih lagu yang entah apa-apa liriknya..untuk menjelaskan betapa kosongnya jiwa mereka itu ( terutamanya lagu2 dari Barat). Apa-apapun, setiap orang mempunyai pelbagai sebab kenapa menggemari sesuatu lagu. Dan melalui lagu, kita boleh ta’aruf dan menilai masyarakat mad’u kita.

Sebenarnya dengan mengetahui jenis lagu yang menjadi pilihan sahabat2, aku cuba faham personaliti kalian. Lagipun, bukankah ia salah satu strategi yang baik untuk memulakan sebuah persahabatan, apatah lagi sebagai pendakwah muda untuk menarik mad’u2 yang hidup dizaman hiburan melampau ini??? Prinsipnya mudah…Play the right music, getting in the swing. Dekati mereka, pengaruhi mereka kearah kebaikan tapi bukan kita yang terpengaruh dengan budaya hedonism mereka!!!

***

Nota Diri Mimosa:

Aku memang gemar mendengar lagu ketika melakukan sesuatu kerja seperti membaca, menulis, mengemas dan sebagainya…namun hanya lagu2 kegemaran sahaja. Tak kisah beratus kali ulang pun, aku tetap tak bosan (menggambarkan aku sebagai seorang yang bila dah suka, sangat setia). Genre lagu yang aku suka pelbagai, sekejap aku suka irama rancak, kejap lagi slow, bergantung pada mood + lirik yang betul2 dekat dengan diri (menggambarkan aku sebagai seorang yang fleksible dan seseorang yang kekadang emosinya tak berapa nak stabil pada waktu2 tertentu..haha)…Tapi, dulu kini dan belum tentu selamanya aku tetap suka lagu jenis…biarlah jadi Rahsia Mimosa. Sebab lagu itu punya maksud tersirat yang tak terucap oleh kata-kata. Rahsia tetap rahsia…heee (menggambarkan diri yang punya rahsia sendiri dan sukar nak pamerkan perasaan) Nampak je luaran brutal, dalaman…huhu. Noktah.

***

p/s: Dikesempatan ini, aku nak tujukan lagu…We Are the Champions oleh kumpulan Queen pada sesiapa yang dah hampir2 nak give up untuk menghadapi final exam yang berderet2!!!

I've paid my dues -
Time after time -
I've done my sentence
But committed no crime -
And bad mistakes
I've made a few
I've had my share of sand kicked in my face -
But I've come through

We are the champions - my friends
And we'll keep on fighting - till the end -
We are the champions -
We are the champions
No time for losers
'Cause we are the champions - of the world -

I've taken my bows
And my curtain calls -
You brought me fame and fortune and everything that goes with it
-
I thank you all -

But it's been no bed of roses
No pleasure cruise -
I consider it a challenge before the whole human race -
And I ain't gonna lose -

We are the champions - my friends
And we'll keep on fighting - till the end -
We are the champions -
We are the champions
No time for losers
'Cause we are the champions - of the world –

(lagu ini adalah salah satu lagu fevret untuk memberikan aku motivasi supaya berjuang hingga ke akhirnya tanpa putus asa)
***
30hb Mac 2010/ Isnin

0 comments: