Saturday, March 27, 2010


-->
PENCARI CINTA
Sedang aku memerhati koleksi buku-bukuku yang tersusun kemas di atas rak meja studiku, tiba-tiba mataku terpandangkan sebuah novel remaja Islamik yang belum kuhabisi pembacaannya. “Pencari Cinta” itulah judul novel tersebut yang ditulis oleh Faizal Rahmad. Mungkin aku bukan jenis yang suka baca novel, tambah-tambah novel cinta..jadinya sangat slow nak habiskan, kekadang tak terhabis. Mengikut perkiraanku, hanya ada dua je novel Islamik yang aku habis baca dari helaian pertama hingga ke helaian terakhir iaitu “Tahajud Cinta” dan ‘Tautan Hati”. Yang lain, baca synopsis, cerita depan, tengah dan penutupnya…dah faham jalan cerita. Begitu juga movie yang menjadi kegilaan ramai orang KCB, ayat2 Cinta dsbgnya. Bila orang dah tak tengok, baru aku akan tengok…(baru je beberapa hari lepas tonton KCB 2 kat laptop kawan..haha). Fahamlah aku kenapa ada beberapa kawan lelaki aku ulang tengok citer tu sampai 10 kali..ape2 ntah!!!!
Pencari Cinta itu sebenarnya telah dihadiahkan oleh seorang lelaki muda (umur dia 19 tahun tak silap dan adik kepada penulis novel tersebut) ketika aku menjaga gerai HBB di hari terakhir bersempena konvokesyen UIAM pada sem lepas. Nama dia… rahsia. Aku pun pelik kenapa dia sungguh mahu aku memilikinya. Sahabat2 yang ada kat gerai masa tu pun tertanya2…aku jawab entahlah…
Secara tiba-tiba sahaja dia datang menjengah gerai HBB dan bertanyakan tentang buku PKPIM 5 Dasawarsa (katanya dia dah lama memerhati buku tersebut). Oleh kerana aku yang duduk di situ, maka aku meraikannya dan melayani setiap pertanyaannya dengan hati terbuka. (Sambil2 tu, ada niat jugalah untuk mengkader dia sebagai jundy PKPIM, tambah2 kekurangan jundy2 lelaki dalam bidang dakwah ni. Tetapi…..-baca berikutnya-)
Lama juga aku dan dia berborak. Diakhir perbualan aku memberikan dia kad aku dan aku mengambil nombor telefonnya (supaya senang nak panggil pergi program jika ada kelapangan). Dia juga berpesan agar aku membaca novel tersebut.
***
Beberapa hari kemudian (selepas tamat konvokesyen), lelaki muda itu menelefonku. Katanya dia sedaerah denganku..Kluang. Suaranya kedengaran begitu riang ketika menelefonku. Kami berbual ringkas.
Semenjak dari itu, dia kerap mesej di tengah-tengah pagi. Mula2 aku anggap biasa dan kubalas setiap mesejnya yang memerlukan jawapan. Sampailah satu tahap, aku perasan dia menggunakan laras bahasa yang buat aku kurang selesa. “Isyhh…takkanlah dia ada hati kot,“ bisikku dalam hati. Aku tetap buat macam biasa dan tetap menggunakan kata ganti nama “akak” setiap kali membalas mesejnya (mungkin perasaan aku sahaja).
Hari demi hari, mesejnya juga berlainan daripada biasa dan semakin luar biasa. Kali ini mesejnya berbunga-bunga dan ada unsur2 perasaannya.(Aku plak elergik sikit kalau dapat mesej macam ni khususnya dari lelaki.) Kali ini aku tidak lagi membalas mesejnya. Takut lain pulak jadinya. Tetapi dia tetap menghantar mesej padaku.
Mungkin ada wanita gembira dapat mesej berbunga2 dari seorang lelaki, tapi aku rasa sangat tak selesa sebab aku takut ia mendatangkan fitnah hati. “Wala taqrabu zina”…, tambah2 Allah berfirman..”Azzaniatu wazzani…(punca zina ini dari perempuan, sebab tu disebut dahulu azzaniah dan dituruti azzani). Lagipun umum mengetahui iman lelaki ni akan goyah bila berhadapan dengan wanita. Mahu aku tak takut!!! (Ya Allah selamatkanlah aku dari menjadi fitnah dunia).
***
Beberapa hari kemudian, dia menelefon lagi. Kali ini dengan no baru (no celcom) sebab sebelum ini dia memakai no maxis. Aku memberi alasan sedang busy berprogram..(tapi tak busy mana pun). Suaranya kelihatan kecewa. Dia betul2 buat aku takut dan kurang selesa dengannya, sebab tulah aku terpaksa berbohong.
Sejak hari itu, dia tidak menelefon dan bermesej denganku lagi. (Alhamdulillah, aman sikit dunia ini dirasakan..kalau tak…hmm). Setelah aku baca novel itu, barulah kufaham. Pencari Cinta mengisahkan seorang remaja lelaki yang mencintai seorang senior perempuan didalam diam….arghh..sebab tu aku malas nak habiskan baca…(aku nak simpan ke, nak bagi orang ye novel tu???). Tidak dinafikan, novel itu best juga sebab ada intipati lain yang memberi pengajaran dalam hidup.
Sehingga sekarang, aku tetap mesej dia jika ada program KPIJ atau PKPIM. Sebab itulah tujuan utama aku semasa mula-mula dia mengenaliku di gerai HBB. Aku tidak kisah dia balas atau tidak, sebab selama-lamanya aku anggap dia adik (memang sebaya adik aku pun) yang memerlukan bimbingan (sebab dia tidak sambung belajar). Mungkin dia merajuk, malu atau marah atau apa-apalah yang membuatkan dia senyap terus….(punah juga rasa harapan nak kader jundy PKPIM lelaki).
***
Tadi aku pergi ke bilik seorang sahabat atas satu urusan. Aku membaca nota di desktop laptopnya yang berbunyi…”perbuatan yang sangat kejam adalah bila kita membuat seseorang jatuh hati tetapi kita tidak berniat menyambutnya.” Tetiba aku terfikir, aku ni kejamkah??? Jawapannya..aku tetap akan kata aku tak kejam sebabnya aku tidak pernah memberi ruang untuk sesiapa mendekati diri ini lebih daripada seorang kawan biasa. Malah yang hadir melafazkan kata-kata cinta pun semuanya tidak disangka-sangka. Orang-orang yang tidak pernah aku berbual mesra, hatta bertentang mata, tetapi pemuja rahsia/ pencari cinta. Jadinya, bukan salah aku kalau ada yang rasa dikecewakan sebab aku ada pendirian sendiri…(biarlah jadi RAHSIA HATI MIMOSA)
Kekadang kita niat lain, tapi lain pulak jadinya…sebab itu, kalau orang bertanya kenapa aku susah nak bermesej-mesej dengan lelaki..aku akan jawab serik dan tak ada keperluan (selain jimat kredit, huhu)!!! Aku hanya bermesej bila ada keperluan dan urusan dan dengan orang2 tertentu seperti sahabat2 lelaki yang baik denganku dan yang dah lama kukenal. Tapi tetap bersyarat juga iaitu tidak menelefonku pada pukul 1 pagi keatas (mesej boleh dipertimbangkan kalau penting sangat).
Apa ibrah yang aku cuba sampaikan sebenarnya ni???
  • “tutup semua jalan menuju cinta jika rasa belum bersedia memberi cinta pada seseorang…”
  • Jangan mudah beri cinta jika si dia tidak bersungguh-sungguh dan tidak ada matlamat.
  • Jaga iman, hati dan diri sebaik mungkin…selalulah berdoa pada Allah agar diri dilindungi dari fitnah akhir zaman ni…tak kira lelaki mahupun wanita.
  • Kisah di atas adalah pengalaman peribadi yang boleh dijadikan pengajaran bagi yang memahaminya… Wallahu’alam.

(26 Mac 2010/ Jumaat)


0 comments: