Wednesday, March 17, 2010

SAAT FIKIRANKU MENERAWANG DI DALAM KELAS...




Aku baru sahaja habis kelas 'Government Finance' untuk hari ini. Entah kenapa, fikiranku menerawang memikirkan perkara lain. Mungkin juga topik hari ini membincangkan topik yang aku sudah maklum dan Sir yang mengajar pun tidak menghuraikan dengan panjang lebar melainkan sesuatu yang aku sudah ketahui.

Dalam kelas tadi, tiba-tiba sahaja aku teringatkan tentang satu 'statement' yang pernah aku dengari untuk beberapa kali. 'Wanita merupakan punca kejatuhan tamadun'. Untuk seketika, ayat itu memenuhi ruang legar fikiranku. Erm, prejudis je bunyi ayat tersebut.
Tapi aku tidak pernah menafikan fakta itu. Mungkin kita sedia maklum tentang kejatuhan tamadun Rom yang berpunca daripada perebutan kuasa dan wanita antara si jelitawan Cleopatra, Marc Anthony dan Julius Caesar. Selain itu, banyak juga tamadun lain jatuh akibat wanita yang dieksploitasi sebagai hamba seks untuk menghancurkan lelaki dan masyarakat. Aku juga pernah terbaca dimana segagah -gagah lelaki boleh tewas dan tunduk dengan sebodoh-bodoh wanita hanya kerana punya rupa paras menawan dan liuk tubuh yang menggiurkan. Erm, dalam aspek ini, aku kasihankan lelaki yang kecundang dengan nafsunya.

Namun, itu semua wanita yang bukan berpaksikan kepada ajaran Tawhid. Islam telah mengangkat darjat wanita ke tempat yang paling tinggi sehingga diabadikan didalam Al-Qur'an seperti surah An-Nisa, surah Maryam dan pelbagai lagi. Didalam Islam, wanita menjadi pembina tamadun manusia dan pemangkin kejayaan para lelaki Muslim. Kita mungkin pernah mendengar 'statement' yang mengatakan ' Tangan wanita yang menghayun buaian mampu menggocangkan dunia' dan , 'setiap kejayaan lelaki, pasti ada wanita dibelakangnya' juga 'pemudi tiang negara'. Inilah seharusnya ada pada diri setiap wanita, apatah lagi wanita Muslimah.

Wanita Muslimah harus adil dengan dirinya sendiri. Maksudnya? erm, sebelum itu, adil disini bermaksud meletakkan sesuatu pada tempatnya. Jika kita dinamakan Muslimah, sudah tentu corak pemikiran, cara berpakaian, budaya hidup juga seperti Muslimah. Tapi, dewasa ini, ramai wanita yang bergelar Muslimah, tetapi segala-galanya budaya Barat. Dari cara berfikir hinggalah budaya hidup, semua mengagungkan Barat. Bukan ke itu suatu bentuk ketidakadilan pada manusia jenama Muslimah, ke itu semua kita patut panggil Muslimah 'plastik'. Erm...

Islam telah melahirkan ramai wanita agung yang menjadi salah satu faktor kegemilangan tamadun Islam suatu ketika dahulu. Nama seperti Saidatina Khadijah, Saidatina 'Aisyah, Saidatina Fatimah, Saidatina Hafsa, Saidatina Hafsa, Nusaibah, Khaulah, Naila Al-Farafisyah, Ratu Balqis, Asma, Halimatus Sa'diah, Rabi'atul Adawiyah, Maryam, Asiah dan ramai lagi (tak tertulis nama2 mereka) sepatutnya tidak asing bagi kita. Merekalah srikandi Muslimah sejati yang berjiwa rabbaniy,berjuang dimedan Islami, peniup semangat kepada Muslimin, malah merekalah bidadari disyurga abadi.

Seperti mana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “Ada empat wanita mulia yang juga penghulu segala wanita di dunia; mereka itu ialah Asiah binti Muzahim, isteri Firaun; Maryam binti Imran, ibunda Isa; Khadijah binti Khuwailid, isteri Rasulullah s.a.w. dan Fatimah binti Muhammad, puteri kesayangan Baginda” (Riwayat Bukhari).Aku sangat kagum dengan mereka. Walaupun mustahil aku mampu jadi seperti mereka, sekurang-kurangnya, aku punya usaha mencontohi semangat juang mereka, InsyaAllah.

Tambahan lagi, wanita di dalam Islam ibarat bunga. Hadirnya bukan sekadar penyeri, tetapi punya hikmah tersendiri. Sebagai contoh, mana datangnya madu yang berkhasiat, jika bukan dari bunga yang segar dan suci. Begitu juga manusia, mana datangnya manusia hebat jika bukan kerana lahirnya dari wanita yang juga hebat lagi suci (lelaki termasuk sekali).

Rasulullah s.a.w. sendiri mengibaratkan wanita sebagai bunga semalu. Setiap elemen yang menghiasi bunga semalu (bunga, akar, duri dan sebagainya) punya falsafah yang menggambarkan itulah kejadian dan jati diri wanita Muslimah yang seharusnya. Sungguh, aku amat terharu bagaimana Rasulullah s.a.w menyanjungi dan memuliakan wanita.

Ibrahnya, aku ingin menjadi wanita Muslimah pembangun generasi Rabbaniy, pemangkin kejayaan lelaki Muslimin dengan semangat perjuangan yang tidak pernah padam, menyumbang kepada pembinaan tamadun Islami...kerana ia belum lagi terlewat. Aku seorang, sudah tentu tidak mampu, justeru aku perlukan kalian sejantina denganku..Ayuh! kita menjadi bunga2 Islam.





p/s: 'Flower in Islam' adalah refleksi impian dan cita-cita aku sebagai wanita Muslimah dan aku berusaha menjadi bunga yang mekar dengan cahaya Islami (InsyaAllah). Manakala, Bashful Mimosa @ Mimosa adalah nama saintifik kepada pohon semalu. Kemana-mana aku akan gambarkan diri ini sebagi pohon semalu..biarpun kecil, tapi berjiwa besar, biarpun tumbuh ditanah yang sering dipijak orang, namun, falsafah perjuangan hidupnya menjulang tinggi kelangit.Itulah rahsia Mimosa....:)






0 comments: