Tuesday, March 23, 2010

‘GOD SPOT’ & KEHIDUPAN MANUSIA



-->
Aku sedang merenung komputer aku. Apa aku nak buat ye???(almaklumlah exam lama lagi dan banyak gap antara satu subjek dengan subjek yang lain).
“Menulislah”, bisikku didalam hati.
Tapi nak tulis apa ya?”bisikku lagi.
Lama aku fikir..dan akhirnya aku bercadang nak tulis pasal titik ketuhanan (God spot).
Aku pernah terbaca pasal God spot ini didalam sebuah artikel lama dulu. Kemudian ia berhenti disitu. Aku tidak memikirkannya lagi. Kemudian, satu hari aku pergi ke sebuah kuliah ilmu.
Aku bertanya pasal God spot pada seorang ustaz (lupa namanya) di sebuah majlis ilmu anjuran Women Affair Association (WAFA= HEWI PKPIM UIAM) beberapa minggu lepas. Ustaz itu menjelaskan God spot sebenarnya adalah fitrah manusia. Menurut Ustaz itu lagi, kejadian manusia itu secara automatik telah di ‘install’ oleh Allah Ta’ala Maha Pencipta yang Maha Bijaksana dengan dua perkara yang menjadi fitrah manusia iaitu rasa ingin bertuhan dan kebolehan membezakan yang baik dan buruk.
Untuk entri kali ini,aku hanya akan menghuraikan tentang fitrah manusia yang pertama iaitu rasa ingin bertuhan dengan sedikit ilmu yang dikurniakan oleh Ilahi kepada diri yang hina ini.
Titik ketuhanan (God spot) telah mendorong manusia itu untuk ingin bertuhan/ hidup beragama. Jika diperhatikan, manusia zaman purbakala (merujuk kepada zaman Paleolitik, Mesolotik, Neolitik), dan orang2 asli, mereka mempercayai setiap ciptaan disekeliling mereka mempunyai spirit (ruh) yang harus diraikan. Sebagai contoh, jika berlaku sebarang bencana yang mengancam kehidupan mereka seperti banjir, wabak penyakit, kematian dan sebagainya, mereka mempercayai kejadian itu berkait rapat dengan ruh alam (dianggap sebagai Tuhan) disekeliling mereka yang sedang marah. Disebabkan itu, mereka melakukan pemujaan dengan pelbagai cara seperti penyembelihan binatang, atau mengorbankan nyawa manusia untuk dipersembahkan kepada ruh/Tuhan agar hidup mereka kembali aman dan dilindungi daripada sebarang malapetaka yang tidak diingini.
Selain itu, pernahkah kita terfikir apa tujuan dan kenapa kita hidup dimuka bumi ini? Aku percaya semua orang pernah terfikirkan perkara ini dibenak masing-masing. Ada yang berusaha mencari jawapannya kerana selagi tidak ketemui jawapannya, hati tidak pernah selesa. Disebabkan persoalan itu, maka muncullah pelbagai agama yang cuba mengajak manusia kepada tujuan penghidupan manusiawi.
Didalam Islam, Allah telah mengutuskan para Rasul untuk membawa manusia kepada penyembahan secara total dan pentauhidan Allah S.W.T sebagai Tuhan Yang Maha Agung. Para Rasul diutus untuk memimpin manusia kepada tujuan penghidupan manusia seiring dengan kalamullah yang bermaksud,
“Dan tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembahKu.” (Surah Al-Zariyat: 56)
Malah, Allah telah berfirman didalam surah Al-An’am, ayat 162 yang bermaksud,
“Katakanlah; sesungguhnya sembahyangku, ‘ibadahku, kehidupanku, dan kematianku semata-mata untuk Allah Tuhan semesta ‘alam.”
Allah S.W.T. juga telah berfirman didalam Al-Qur’an al-Karim dalam surah Al-Baqarah, ayat 30 mafhumnya, “…Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah dimuka bumi...”
Ayat-ayat diatas adalah manifestasi tentang tujuan kehidupan manusia di dunia iaitu sebagai hamba dan khalifah yang sentiasa mentaqdis Rabbnya di segenap aspek kehidupan sebagai insan. Pemahaman yang tuntas kepada dua tujuan utama ini merupakan refleksi kepada God spot (titik Ketuhanan) yang tercipta secara fitrah di dalam setiap diri insan. God spot ini harus dihidupkan dengan mengenal diri sendiri dahulu, kerana dengan mengenal diri sendiri, maka secara langsung kita akan mengenal Tuhan, Pencipta kita yang Maha Agung dan Maha Mulia. InsyaAllah.
p/s: Sesiapa yang mengenali akan dirinya, dia akan kenal Tuhannya.

0 comments: